שיעורי בית ומבחנים


התכלית הלימודית הקרדינלית בהוראה פרטית היא עזרה בשיעורי הבית והכנה למבחנים בהתאמה לתוכן האינפורמטיבי של בית הספר.

המורה הפרטי יסביר את הדרך הנכונה לענות על השאלות בשיעורי הבית ויעניק אסטרטגיות דידקטיות בלמידה למבחנים.

סדר, ארגון ושיעורי בית

האם באמת סדר וארגון משפיע על ביצוע נכון של שיעורי בית ? מה זה אומר על שיטת העבודה שלנו ומה הם השיטות לייעל את הסדר והארגון ? לכל השאלות האלו יש תשובות חד-משמעיות ועליהן נדון במאמר הבא.

סדר

הסביבה שלך מעידה באופן ברור על צורת החשיבה שלך. שמירה על סדר בסביבת הלמידה שלנו מאפשרת לנו לחשוב בצורה ממוקדת יותר. לא פעם אנשים מכובדים ומובילים דיברו על החשיבות של סידור המיטה בבוקר ועל ההשפעה הגורפת של פעולה זו על סדר היום והצלחה במשימות. פעולה פשוטה כמו סידור המיטה משנה את הפרספקטיבה האמוציונאלית והמעשית לכיוון חיובי יותר במהלך היום ויוצר תהליך של הצלחה מהרגע הראשון שבו התלמיד מתחיל את יומו.

כתיבה

הכתיבה, שולחן העבודה, האזור שבו אנחנו לומדים, מדמים באופן פיזי וממשי את התבנית בה אנחנו מתנהלים. הצורה שבה אנחנו כותבים היא תרגום מעשי של רצף המחשבות של המוח שלנו ודרך הכתיבה מבטאת את אופי המחשבה. השקעה יזומה באופן הכתיבה שלנו מאפשרת לנו לכתוב בצורה ברורה יותר ומסודרת יותר.
בעקבות כך, אנחנו נשקיע אוטומטית יותר בתוכן שאנחנו כותבים ולאחר התבוננות נוספת על הכתב, נרגיש ונחווה סיפוק גדול יותר בעת חשיפתה של התוצאה הסופית.
וכך בעתיד, בכל פעם שאנחנו נצטרך לכתוב, הדבר לא יהווה מאמץ עבורנו ואף מעבר לכך זוהי פעולה אשר תיצור בנו תחושה של סיפוק ותענוג.

כותרות

שימו לב שלרוב כותרת תהיה המקשרת האסוציאטיבית הקצרה ביותר לטקסט. חשוב מאוד לסמן כותרות ומומלץ אף להשתמש בצבעים. באמצעות כותרות ענייניות וצבעים נוכל כל פעם לקשר את הכותרת לטקסט ולזכור את התוכן טוב יותר. חשוב לציין, כי הזיכרון אינו רק ויזואלי הוא גם בחלקו אמוציונאלי ואלמנט הצבעים הוא פרמטר קרדינלי.

מוסיקה

מוסיקה יכולה למקד את המוח שלנו להתפקס על העיקר ולמנוע מאיתנו לחשוב מחשבות סרק.
מוסיקה קלאסית אשר מלווה בגלי אלפא משפרת באופן משמעותי את יכולת הריכוז שלנו.
מוסיקה יוצרת תחושה של סנכרון אבסולוטי של צלילים אשר ממלא את מלוא חוויית האינדיבידואל, באופן בו הנראה לעין והמורגש בגוף מסתנכרנים עם המתורגם בתוף האוזן וכך, נוצרת סינכרוניזציה מלאה ומאוזנת המועילה באופן קוהרנטי לחווית הלמידה.

מורים פרטיים לסדר, ארגון ושיעורי הבית

פתירת שיעורי הבית הינו המרכיב היסודי להצלחה בהבנת החומר הנלמד.
שיעורי הבית משמשים בתור חלקי הפאזל להרכבת התמונה המלאה של החומר הנלמד.

פתירת שיעורי הבית באטמוספירה נוחה וביתית יוצרת נוחות ורוגע בהשקפתו הסובייקטיבית של התלמיד, וכך מאפשרת לו להבין את הנושאים הנדרשים במידה ולא הצליח להבין במסגרת החינוכית הבית ספרית.
בכיתה מלאה המכילה עשרות תלמידים קשה ליצור את המרחב הלמידה האידיאלי עבור כל תלמיד ולכן פתירת שיעורי הבית מהווה תנאי קרדינלי לתלמיד המתקשה בכיתה, קל וחומר מורה פרטי אשר ילווה ויעזור באופן אינדיבידואלי לקדם את התלמיד בצורת הלמידה שמתאימה בדיוק עבורו.

מורים פרטיים להוראה מתקנת

הוראה מתקנת מתקנת בבסיסה תפיסה שגויה או שגיאות בדרכי התמודדות עם אתגרים לימודיים. הוראה מתקנת היא תחום בחינוך העוסק בלימוד התלמיד כיצד ללמוד תוך כדי שימוש במתודות ודגשים מותאמים אישית לתלמיד אשר מובילים את התלמיד בדרך הלימודית הנכונה. הצורך למורה בהוראה מתקנת מיועדת לתלמידים שלא משיגים את התוצאות על פי הפוטנציאל הלימודי המצופה מהם או על פי רמת ההישגים הכללית של הכיתה. קבלת עזרה ותמיכה בהוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה לשפר משמעותית את הישגיו של התלמיד ואת היכולת הלימודית שלו עם מתודות שיובילו אותו עד לשיפור בהישגים אקדמאיים. במאמר אפרט לגבי מספר מתודות הקיימות בהוראה מתקנת במקצועות ההומניים

מתודות ושיטות למידה במקצועות הומניים

חיזוק ההשראה אצל התלמיד – הכנה של התלמיד לקראת הנושא באמצעות רמזים מקדימים ודיבור על הנושא בהתלהבות. שימושי מאוד בתור פתיח של שיעור, נושא חדש, הכנה לפני קריאת טקסט. מתודה המעלה השערות אצל התלמיד בנוגע לתוכן ומשפר את החשק ללמוד.

שימוש בכלים לסדר וארגון – חשוב מאוד שהתלמיד יהיה מאורגן ומסודר. שימוש בסרגל לקווים ישרים, ארגון המידע בצורת טבלה וכתיבה בצורה נאותה.

הרגלים הלו נבנים במוח והופכים לטבעיים לאחר מספר פעמים. פעולה המאפשר לתלמיד להתבטא בצורה מפורטת ומדוייקת יותר ולהגיע לפתרונות בצורה יעילה.

עזרי זכרון – שיטות לשיפור הזיכרון ולזכור פרטים מסוימים באמצעות המחשות ויזואליות או הדמיות ודימויים, לדוגמא : תקריות היסטוריות וסיפורים בתנ”ך ניתן לתת לתלמיד לבחור שמות למנהיגים כך שהוא יוכל להתחבר אליהם בפן האישי וכך כל סיפור שילווה את הדמות התלמיד יזכור במפורט, לאחר מכן נשאר רק להחליף חזרה את השם האמיתי והתמונה תהיה ברורה.
( ” התכלית המדויקת של אסטרטגיות למידה ” מאמר עם דוגמאות נוספות בנושא עזרי זכרון ).

מוטיבציה והורדת לחצים – חשוב מאוד להכין את התלמידים לקראת המבחנים, לתת לתלמיד להבין שמדובר בסך הכל בבחינה שאליה הוא לומד וכבר קיים בזכרון שלו כל המידע שאותו הוא למד, כל פרט נכנס למוחו ועל מנת להוציא מידע זה בעתיד צריך רק להשתחרר ולא לדאוג. כאשר התלמיד רגוע ולא דואג רצף המידע שזורם במוחו מתרחב וכך הוא יזכר בכל הנדרש במהלך המבחן.

חיבור אמוציונאלי – בשירים בספרות כדי שהתלמיד יוכל להרחיב בצורה ברורה ומורחבת חשוב להתמקד איתו על הרגשות של הסופר ואורך החיים הכללי שבו הוא היה חי וכתב את השירים. כך יוכל התלמיד להזדהות עם מקור ההשראה של הסופר ולהרחיב מעבר לגבולותיו.

חזרה – לבצע חזרה והסברה של החומר הלימודי למורה. הסברה של החומר מחדדת את ההבנה הבסיסית לגבי הנושא והחזרתיות משפרת את הפרטים על המידע הנלמד בזיכרון לפרטי פרטים.

מבנה ההתייחסות להוראה מתקנת

חשוב להבין כי לכל תלמיד יש הפוטנציאל להצליח. עובדת זאת נעה בין מידת הפוטנציאל ויכולת ההפקה בין כל תלמיד ותלמיד. כאשר המורים והמורות נוגעים לליבו של התלמיד זהו המפתח להצלחה בכל תחום, מספיק שהתלמיד יהיה בעל רצון להצליח וללמוד ובוא בעת הוא צועד הצעדים הראשונים להבנה. מוח האדם הוא איבר מורכב מאוד ועובדתית הוא עובד הרבה יותר טוב כאשר לתלמיד יש מניע אמוציונלי ותמיכה. לנסות ולקודד מידע למוח היא מתודה לא אפקטיבית לרוב התלמידים ולכן הטמעת זיכרון עם שילוב אמוציונלי ( חיבור של התלמיד לנושא ) הינה מתודה המוכיחה את עצמה בתוצאותיה. לעולם אין להתייחס לתלמיד בתור תלמיד לקוי או פגום ביכולת הלימודית שלו. המטרה היחידה היא להאיר את הניצוץ שבו וכך להניע אותו ללמוד ולהשתפר.

הנחות מדויקות

חשוב מאוד שלעולם לא להתייחס לתלמיד בהתבוננות שהוא אינו מבין או לא משקיע, כל תלמיד רוצה בסופו של דבר להצליח בכל תחום ולכן אין להציף את המציאות בפרספקטיבה של כישלון או דעיכה. חשוב מאוד להעצמים במידה וקיים שיפור ולהחמיא על כל התקדמות. תלמידים אשר צריכים שיעורים פרטיים בהוראה מתקנת כבר נמצאים בפער מכל שאר התלמידים ותחושה זו משפיע על ההגדרה העצמית שלהם ולכן יש לחזק אותם ולא להקשות על יכולת הלמידה שלהם.

מורה פרטי להוראה מתקנת

מורה פרטי להוראה מתקנת הוא מורה שקיימת אצלו היכולת להשפיע על התלמיד ולהנהיג אותו לקראת ההצלחה ושיפור הציונים. מורה עם אינטליגנציה רגשית גבוהה יכול להבין את התלמיד, לצעוד את מסלולו יחד איתו ולקראתו ולהיות סובלני בכל הקשור בקצב ההבנה ובהתקדמות האישית של התלמיד. תרגול עם מורה פרטי להוראה מתקנת זהו תנאי קרדינלי על מנת שהתלמיד יתקדם ויצליח בבית הספר וישפר את הציונים.

שיעורי בית ומבחנים

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה