שיעורים פרטיים בפיזיקה


שיעורים פרטיים בפיזיקה מיועדים לתלמידי בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון ומתקיימים בבית התלמיד. הפרספקטיבה הלימודית היא עזרה בשיעורי הבית והכנה למבחנים בהתאמה לתוכן האינפורמטיבי של בית הספר.

התכלית הדידקטית היא הסבר תיאורטי, לימוד הטרמינולוגיה הפנימית, הקניית אסטרטגיות למידה בפתרון תרגילים, הכנה למבחן הבגרות ויצירת תהליך של שיפור הציונים.

תנועה מכנית ומורים פרטיים לפיזיקה

מכניקה ניוטונית הינה תחום מתוך הנושאים לבגרות בפיזיקה. במכניקה אנו חוקרים את תנועתם של גופים פיזיים אשר מופעל עליהם כוח ואת ההשלכות של פעולה זו. במאמר אעסוק בתיאור תחום של מכניקה בבגרות בפיזיקה, תרגול והבנה של תחום זה עם מורים פרטיים לפיזיקה.

על ניוטון

ניוטון חי במאה ה 17 ועד היום נחשב לאחד מגדולי המתמטיקה והפיזיקה ובכלל לאחד האנשים המשפיעים ביותר בכל הזמנים. ניוטון טען שגופים בטבע פועלים על פי חוקי טבע אחידים שאותן אנו לומדים לבגרות בפיזיקה היום.

נקודה למחשבה

במכניקה אנו עוסקים בתנועתם של גופים אשר כל החוקים לפיהם אנו פותרים את התרגילים קיימים בטבע ואנו נחשפים אליהם ביום יום. היכולת לראות סיטואציות דמיוניות בצורה ממשית היא כלי המקנה יתרון גדול בפתירת תרגילים בפיזיקה. מיומנות דמיון התרגילים אינה ייחודית לתלמידים אלה ניתנת ללמידה. חשוב לציין שדווקא ספרים, סרטים ומוזיקה מרחיבה את היצירתיות של האדם ומאפשרת לו לדמיין בצורה ממשית יותר סיטואציות מרובות משתנים ( כמו התרגילים בפיזיקה ). מוזיקה איכותית ומגוונת משפרת מאוד את הפן היצירתי, כמו כן גם סרטים בדיוניים, מגרים פסיכולוגית, יצירתיים וספרים.

צעד אחד לפני שמתחילים

הצעד הראשון שחייב לעשות בכל תהליך פתירת שאלות ובמיוחד בתרגילים בפיזיקה הוא :

קריאה והבנה של השאלה.

אמנם פעולה זו נשמעת לנו מובנת מאליו אך אני אסביר.

מרבית הטעויות בתרגילים בפיזיקה, מתמטיקה ובכלל נובעות מהרצון לפתור את התרגיל. כאשר התלמיד מנווט במטרה לפתור את התרגיל הוא לא מתייחס לנתונים ולניואנסים המופיעים בשאלה המעצבים את פני השאלה. דרכי הפעולה הן :
1. לקרוא את התרגיל.

2. לחפש את כל הנתונים המופיעים בשאלה.

3. לנתח את כל הנתונים של השאלה, לנסות להציב אותן במשוואות מתאימות לפי הנושא ולמצוא כמה שיותר נתונים נוספים כבר מהנתונים הנתונים לנו.

4. לגשת לשאלה הראשונה – שימו לב שאנו מבצעים 3 פעולות ראשוניות לפני שאנחנו בכלל ניגשים לשאלה עצמה. בצורה זו אנו מגיעים לשאלה עם הרבה יותר נתונים כבר מהפעולה הקודמת שהיא ניתוח רחב יותר של הנתונים.

5. לא למהר לענות תשובה שיכולה להיות מובנת מאליו. שימו לב לכל הנתונים המינורים כמו חיכוך אוויר, חיכוך, התנגדויות מסוימות ועוד…

6. לבדוק ולחפש אם התייחסתם לכל הכוחות ועניתם על השאלות בביטחון מלא, שאלה שאתם לא בטוחים או שעניתם בפזיזות יש לבדוק כמה פעמים. בדיקה אחת בסוף התרגיל ובדיקה נוספת לאחר תרגילים נוספים אחרים ( קו המחשבה שלכם יתנתק מהתרגיל ואתם תחזרו אליו עם ראייה מחודשת ).

חוקי ניוטון

1. חוק ראשון – כל גוף יתמיד במצבו כל עוד שקול הכוחות הפועל עליו הוא אפס.
במצב נורמטיבי גוף לא ישנה את מצבו כל עוד אף אחד לא הגיע והפעיל עליו כוח חיצוני.
שינוי במצבו של גוף מחייב תאוצה. אין הבדל בין אם הגוף נע במהירות או עומד סטטי, חשוב לציין שגוף אשר נמצא בקצב קבוע, הדבר אומר שיכול להיות שהוא נע במהירות ויכול להיות שהוא לא נע בכלל, לדוגמא : אוטו שנוסע 200 קמ”ש נראה שהוא נע מאוד מהר, אך לכל היושבים בתוך האוטו נראה כאילו האנשים שיושבים לידם לא נעים בכלל אלה פשוט יושבים לידם סטטית. רק כאשר הנהג ילחץ על ברייקס האנשים בפנים ישימו לב לשינוי המהירות.
דוגמה נוספת, בזמן שאתה כעת יושב וקורא את המאמר הנוכחי, כדור הארץ נע במהירות של 30 ק”מ בשניה ( 108,000 קמ”ש ) בתנועה מעגלית סביב השמש, אבל אתה בכלל לא מבחין בכך כיוון שהוא נע במהירות קבועה.

2. חוק שני – השינוי בתנועה הוא תמיד פרופורציונלי לכוח המופעל, ובכיוון הקו הישר שממנו הכוח הופעל. אם על גוף מופעל כוח הוא ישנה את מהירותו ( יאיץ ) בקו ישר עם כיוון הכוח המופעל על הגוף.
שקול הכוחות יהיה שווה למסה m כפול גודל התאוצה a וכך ניתן למדוד את תאוצה הגוף בהשפעה לכוח המופעל עליו.

3. חוק שלישי – חוק הפעולה והתגובה
חוק אוניברסלי המעיד על איזון ואולי המפורסם ביותר של ניוטון. לכל פעולה יש תגובה הופכית בכיוונה ושווה בגודלה.
אם תתנו מכה לקיר תכאב לכם היד בצורה פרופורציונלית למידת העוצמה של המכה.
אם תעמוד על משטח חלק ותדחוף חפץ סטטי, תוכל להבחין שאתה תתחיל לנוע הרחק מן החפץ לכיוון ההופכי מכיוון המכה.

מורים פרטיים לפיזיקה

מכניקה הוא תחום מורחב ומגוון בתרגילים, כדי לבטח הצלחה בתרגול ובמבחנים מומלץ להיעזר במורה פרטי לפיזיקה שיוכל להסביר, לפרט ולהדגים כל שאלה ולהשוות אותה לדוגמה ממציאות חיינו כך שקליטת רעיונות הפיזיקה יהיו טבעיים עבורנו.

הצלחה בשיעורים פרטיים במתמטיקה

בשגרת חיינו אנחנו מוצאים את עצמנו פעמים רבות סורקים את המענה היעיל ביותר עבור ילדינו להצלחה פרוגרסיבית ועקבית במקצוע המתמטיקה.כבר מכיתה א’ כשהילדים נחשפים לראשונה לחשבון, מוטמע בהשקפתם כמקצוע העומד בחזית המקצועות ומגדיר את רמת החוכמה הבסיסית של התלמיד והתלמידה.

מתמטיקה בשונה משאר המקצועות הלימודיים בבית הספר מוכוון ישירות לחלק השייך לניתוח הלוגי במוח, אזור המיועד לפתירת בעיות.
לא פעם נשאלה השאלה : “איך פרבולה תעזור לי בחיים ?“

התשובה לא נמצאת בפרבולה אלא, בדרך פתירתה. אז כיצד נראה הפתרון ? המענה במאמר הבא :

פרספקטיבה סובייקטיבית

המילה מתמטיקה משרה לרוב קונוטציה לא חיובית בקרב מרבית התלמידים. תרגילים רבים במהלך השנים יצרו בפן הסובייקטיבי את התמונה הכללית שמקצוע המתמטיקה הוא מקצוע מאתגר ואף חיוני להצלחה במהלך חייהם של התלמידים, קו מחשבה אשר מגביר לחץ בקרב התלמידים בגישתם למקצוע.

פרויד ציין בזמנו, כי חשיפת הבעיה היא השלב הראשון לפתרון. מתמטיקה היא רצף של חידות לוגיות המובילות לפתרון סופי אחד.
חשוב לציין, כי על התלמיד לאמץ את הגישה שכל תרגיל הוא בר פתרון עוד לפני שהוא מתבונן בתרגיל בתור בעיה. גישה זו מעודדת ומעצימה את התלמידים להתבונן במקצוע המתמטיקה בתור תהליך שרק מתחיל בבעיה או דילמה ובעקבות חישובים לוגיים חושפים את הפתרון סופי מדויק.

נכון, קל להגיד ומאתגר יותר ליישם, לשם כך תמיד מומלץ להיעזר במורה פרטי מקצועי אשר יוכל לעזור לתלמיד להטמיע את הגישה החדשה שכל תרגיל הוא בר פתרון ולעיתים צריך רק לפתור מספר תרגילים מגוונים על מנת להעלים את תחושת הסרק של קושי בתרגילים הנובע ממשקל כבד של מקצוע המתמטיקה אשר נבנה על כתפיו של התלמיד אשר בסופו של יום משנה באופן סובייקטיבי את חוויותיו כלפי התרגילים.
יחד עם זאת, חשוב להראות לתלמיד כי ההגעה ליעד הסופי וקבלת תשובה נכונה היא המעות בכל תרגיל והדרך לשם סלולה בתוך השאלה מרגע חשיפתו של הנתון הראשון.

המורה – דוגמה אישית

האטמוספרה בישיבה של אחד על אחד בשיעורים פרטיים יוצרת סיטואציה הרמונית שבא המורה מנחה את מהלך השיעור אל עבר הפתרון.

לכאורה, כאשר התלמיד נעזר בדמות מובילה, הוא סופג אליו את התכונות החיוביות המאפשרות להסתכל על כל תרגיל בתור חידה מתמטית פשוטה.
בנוסף, המורה מחזק אצל התלמיד את התובנה כי כל תרגיל הוא בר פתרון נגיש באמצעות אסטרטגיה אשר כבר קיימת במאגר הזיכרון של התלמיד.

בכיתה עם 40 תלמידים לא יכול התלמיד הבודד להישאר בריכוז מלא ולספוג באופן ישיר את התוכן האינפורמטיבי מהמורה ולכן, כאשר המטרה היא ההצלחה במקצוע המתמטיקה בבית הספר ושיפור הציונים, אין צל של ספק שהמענה היעיל הוא השיעור הפרטני בבית התלמיד.

דיסציפלינה אישית, משמעת עצמית

דיאלוג פנימי מתנהל במוחו של התלמיד ופותח בהצהרה ראשונה “לפחות שעה וחצי של למידה רצופה למבחן” ומיד מצטרף קול נוסף האומר “אבל ישנן תוכניות מעניינות בטלוויזיה”.
במקרה זה נשאר להסביר למוח שהמספרים, הסימנים והאותיות הם הרבה יותר חשובים מתענוג הצפייה בתוכנית הטלוויזיה.

ישנן מספר גורמים היוצרים אצל האדם את הדחיפות לגשת ולעסוק בעיקר על פני הרצוי והם :

מעורבות : אם נקבע להיפגש עם בן אדם נוסף, סביר להניח שמפגש זה יתקיים. לאחר שנקבעה פעולה עם אדם נוסף זוהי פעולה יזומה על מנת ללמוד וביטולה הופכת לפעולה קשה יותר מאשר ביצועה. לכן, תמיד מומלץ ללמוד עם אדם נוסף, חבר למען החברה או מורה טובת ההתקדמות ושיפור הציונים.

קביעות : אם יצרתם שגרה בחיים שבה אתם עושים פעולה מסוימת לאורך תקופה של לפחות שבוע, אז לגוף ולמוח קל מאוד לקבל את העובדה שהפעולה נחוצה והיא נהיית קלה יותר לביצוע. ישנו אזור במוח אשר מאפשר לפעולות חזרתיות להתבצע בצורה הדומה לטייס אוטומטי, ללא המעורבות המלאה שלנו בנושא. לשם אנו רוצים להכווין את הלמידה לקראת המבחנים.

חשיבות : הפנמה של חשיבות הלמידה יכולה למזער באופן יחסי את הדחף לרצונות זמניים ולהתרכז בתמונה הגדולה. מנקודת מבט זו הרבה יותר קל לבצע את המטלות הנדרשות.

מורה פרטי למתמטיקה

מורה פרטי למתמטיקה מספק את המענה המיידי בכל פרספקטיבה. שיעורים פרטיים בבית התלמיד יוצרים אטמוספירה מוכרת ונוחה. המורה הפרטי יקפיד להנחות את התלמיד להסתכל נכון על מקצוע המתמטיקה, יהווה דוגמה אישית ויפתח משמעת עצמית מנצחת אצל התלמיד המובילה להצלחה במקצוע המתמטיקה בבית הספר ושיפור הציונים.

שיעורים פרטיים בפיזיקה

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה