הכנה לבגרות

אחת המתודות הלימודיות החשובות במסגרת שיעורים פרטיים בהכנה לבגרות היא למידה על ידי פתרון מבחני בגרות אקויולנטים למבחן של התלמיד.

המורה הפרטי יתן לתלמיד לענות באופן סוביקטיבי על שאלות מבחן בגרות דומה ולאחר מכן הם יפתרו ביחד את המבחן. תהליך ורבלי זה יוביל להרחבת הפרספקטיבה האינפורמטיבית של התלמיד והצלחה בבית הספר.

חשבון דיפרנציאלי ולימודים במתמטיקה

כבר מכיתה י’ אנחנו נחשפים לעולם הפונקציות במתמטיקה. עולם חקירת הפונקציות נקרא חשבון דפרנציאלי ואינטגרלי, או חדו”א בקיצור. חשבון דיפרנציאלי עוסק בחישוב השיעור הרגעי השינוי ( הנגזרת ) בערכי הפונקציה בהתאם לשינוי בערכי המשתנים.

הנגזרת ומשמעותה

הנגזרת של הפונקציה היא בעצם המחשה של “אופי” הפונקציה, מה הכוונה ? נגזרת = שיפוע. נניח שהפונקציה עולה בצורה קיצונית, אז הנגזרת שלה תהיה חיובית וגדולה, נניח שהפונקציה יורדת בצורה קיצוני אז הנגזרת שלה תהיה שלילית וגדולה לכיוון השלישי. לעולם הנגזרת ושיפועה של הפונקציה ישמשו כאותו ביטוי. אם נדרש למצוא שיפוע אז גוזרים את הפונקציה ( הסבר מפורט על גזירה בפסקה הבאה ). חשוב לציין שלרוב פונקצית הנגזרת תהיה “מצומצמת” יחסית לפונקציה המקורית, כיוון שהיא ממחישה את אופי השינוי בפונקציה, היא לא מבטא את הערכים של הפונקציה אלה רק את “התנהגותה”. אם היא יורדת אז היא שלילית, אם הפונקציה עולה אז הנגזרת חיובית, ללא תלות בערך המקורי של הפונקציה.

טבלת נגזרות

חשוב מאוד להבין כי כל הנגזרות בעלות אותו בסיס. פעולות הגזירה חוזרות על עצמן מתרגיל לתרגיל, וכאשר תתרגל ותפתור מספר מסוים של תרגילים תראה כי הנגזרות חוזרות על עצמן. כמובן, שלעולם יהיו תרגילים יותר “טריקיים” ובכל זאת, אפילו לבגרות 806 מתמטיקה 5 יח’ אין הפתעות בנגזרות.
לטבלת המלאה של הנגזרות יש ללחוץ כאן

להלן שאלות בחדו”א שעלולים להימצא מאתגרים :

1. אינטגרל של פונקציית שבר עם שורש במכנה – שימו לב כי הנגזרת של שורש היא שבר עם השורש עצמו בתור המכנה, ולכן תמיד תקחו את השורש שנמצא במכנה ותגזרו אותו בלבד. תחפשו את ההתאמה בין שני השברים, החדש והרצוי ותבדקו מה ניתן להוסיף לשורש הבודד שגזרת כדי לקבל את השורש הרצוי ותוסיף את החסר לפונקציה.

2. אינטגרל / נגזרת לשבר עם משוואה מעריכית במכנה – גם אם יש איקס בריבוע במכנה, תמיד מומלץ להמיר אותו לאיקס בחזקת מינוס 2 ולהעביר אותו למונה ולגזור בתור נגזרת רגילה, וכך לגבי כל איבר מעריכי במכנה.

3. לגזור שבר שבתוכו שורשים וחזקות – חשוב קודם כל להסתכל על התמונה בגדול. אם מדובר על שבר אז גוזרים את הפונקציה קודם כל כשבר ולאחר מכן את כל האיברים הפנימיים.

מורים פרטיים למתמטיקה

כדי להצליח יש להבין, כדי להבין יש לתרגל.
הצלחה בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי בבגרות במתמטיקה תלויה במידת התרגול שתבוצע לפני.

חשוב מאוד לפתור מגוון רחב של תרגילים בחדו”א כדי לכסות מספר גדול של וריאציות אפשריות לכל תרגיל. מורה פרטי למתמטיקה יעזור לתלמיד למצוא את התבנית החוזרת על עצמה בכל התרגילים ויביא את כל התרגילים למכנה משותף אחד שהוא רצף של הצלחה. שיפור הציונים וההצלחה בבגרות במתמטיקה תלויה במידת ההשקעה של התלמיד.

דפים ותרגול באנגלית

טקסטים ואנסינים הם הפתיחה של כל מבחן באנגלית. חשוב להבין כי קריאה והבנת טקסטים מהוות מרכיב עיקרי בלימוד השפה האנגלית. היות והם תופסים חלק כה ניכר בבחינות הבגרות החלטנו להביא לכם את המפתח לחיים קלים כשמדובר באנסינים באנגלית. במאמר הבא נדון בטקסטים כתובים בבגרות באנגלית, תרגול והבנה של

תחום זה דרך שיעורים פרטיים באנגלית.

הגישה לאנסין

חשוב להבין, על אף שאנסין זהו טקסט שלא נקרא מעולם והוא חדש עבורנו, דבר אינו מעיד על כך שלא ניתן להכין את הקרקע לפתירתו מבעוד מועד.

טקסטים ואנסינים הם בסך הכל פסקאות של סיפור בסדר כרונולוגי, סיפור על אירוע או טקסט עיוני. כאשר נחשפים בפעם הראשונה לטקסט בתחילת המבחן זה עלול להרתיע, אך אין ממה לחשוש כי הגישה הנכונה לאנסין מובילה בסופו לפתרון. בפסקה הבאה אסביר המדויק מהם דרכי התמודדות עם אנסינים וכיצד לפתור אותם בקלות.

פתרון האנסין

כל אנסין מורכב מטקסט באנגלית ורצף של שאלות הקשורות לטקסט.
להלן מספר טיפים שיעזרו לכם בפתירה נכונה ויעלה של תרגילים :

1. אין צורך לקרוא את כל האנסין. השאלות המופיעות לאחר האנסין מסודרות בסדר כרונולוגי לפי התקדמות הטקסט, שאלות ראשונות – פסקה ראשונה, ולאחר מכן – פסקה שניה, שלישית ורביעית. גם ככה עם פתירת השאלות יש צורך לחזור לאנסין ולכן, ניתן לקרוא את הכותרת, להתבונן בכלליות על נושא האנסין ולגשת ישירות אל השאלות. גם ככה לאחר כל שאלה תחזרו לטקסט עצמו עבור התשובה וכך גם תקראו את הטקסט. ( ניהול מיטבי של זמנכם )

צמצום תשובות בשאלות אמריקאיות. גם אם אתם בטוחים שאתם יודעים את התשובה, תחפשו 2 אפשרויות ודאיות שאפשר לצמצם ולבטל ותשארו עם שתיים.

חשוב מאוד לראות באיזה זמן נשאלת השאלה ולמי היא פונה. שאלה אמריקאית ספציפית ( לא מופנית לטקסט כולו ) תמיד תכוון את הקורא לשורות הרלוונטיות לתשובה.

3. שאלות מסכמות לגבי הטקסט כולו להשאיר לסוף. במהלך פתירת השאלות אתה תמצא את עצמך עובר על הטקסט וקורא אותו עם השאלות. אין צורך לעצור את רצף פתירת השאלות אם נתקלת בשאלה המסכמת את הטקסט כולו. אפשר לעצור ולדלג על השאלה ולחזור אליה בהמשך.

4. תחזרו על השאלות והתשובות. חשוב לחזור על השאלות שוב אך לא מנוקדת מבטו של הפותר אלא מתוך חיפוש אחר טעויות. תשקיעו את ה 5 דקות הנוספות לעבור בתור זוג עיניים סורקות אחר טעות ולבחון כל תשובה באופן נקודתי. כך תוכלו להבחין בדקויות הקטנות שיש בכל שאלה ולתקן במידת הצורך.

5.תשובות שבהן ניתן לבחור תשובה אחת או מספר תשובות יש להיזהר מתשובות המכילות קטעים ברורים מהטקסט, לעיתים הן תשובות טריקיות רק כדי להטעות את הקורא.

6. תרגול גורם לשלמות. חשוב מאוד לתרגל אנסינים רבים ופתירתם. זהו תנאי הכרחי להצלחה בטקסטים ואנסינים לבגרות באנגלית ולשם כך אפרט יותר בפסקה הבאה :

מורה פרטי לאנגלית

תרגול יוצר מצוינות ולכן, תרגול קבוע של פתרון קטעי קריאה הוא אבן היסוד להצלחה ודאית וגורפת בטקסטים ובקטעי האנסינים. הבנה עמוקה של השפה האנגלית מצריכה את היכולת להבין את הטקסט הנקרא ולהמיר זאת לתשובות. תרגול עם מורה פרטי לאנגלית סולל עבור התלמיד את הנתיב של עליה בציונים. מורה פרטי לאנגלית ישב ויסביר את דרכי הגישה לפתרון טקסטים ואנסינים, דרכי הפתרון הפרקטים ודרכי גישה פסיכולוגיים. המורה יציג בפני התלמיד את השיטות לפתרון הנכון ויבחן אותו על כך. רק מורה פרטי אשר יושב אחד על אחד עם התלמיד בבית התלמיד יכול להבחין בתהליך פתירת התרגילים של התלמיד ובכך להוביל אותו להצטיינות.

הכנה לבגרות

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה