שיעורים פרטיים בהיסטוריה


שיעורים פרטיים בהיסטוריה מיועדים לתלמידי בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון ומתקיימים בבית התלמיד. הפרספקטיבה הלימודית היא עזרה בשיעורי הבית והכנה למבחנים בהתאמה לתוכן האינפורמטיבי של בית הספר.

התכלית הדידקטית היא הסבר תיאורטי, לימוד הדרך הנכונה לבניה מילולית של תשובות, הקניית אסטרטגיות למידה, הכנה למבחן הבגרות ויצירת תהליך של שיפור הציונים.

העלייה השנייה ומורה פרטית להיסטוריה

“עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל” – יגאל אלון

ההיסטוריה היא גן התורשה האינפורמטיבי שלנו. ההיסטוריה מעצבת את האנושות, את העם, קהילה ואפילו את האדם בתור אינדיבידואל.
מדינת ישראל נוסדה על ידי העולים שעלו לארץ ליישב אותה ולבנות יחד את יסודותיה.
מושבות, קיבוצים וערים נבנו מכל העליות היהודיות שהגיעו לארץ ישראל.
המאמר יעסוק בנושא של העלייה השנייה בבגרות בהיסטוריה, תרגול והבנה של

תחום זה דרך שיעורים פרטיים בהיסטוריה.

העלייה השנייה

בשנים 1903-1914 עלו לארץ כ 35 אלף יהודים בעיקר מרוסיה ומפולין.

היהודים שעלו לארץ ישראל היו בעיקר המיעוט בקרב יהודי מזרח אירופה. בין העולים בלטו בעיקר צעירים וצעירות רווקים מתחת לגיל 25 שעלו כיחידים ללא משפחותיהם. רוב העולים פנו לחקלאות וחלק מן העולים היו מן המעמד הבינוני שהתיישבו בישוב היהודי העירוני ובעיקר ביפו.
לכאורה, העלייה השנייה מאוד התאפיינה ברוח הנשמתית של העולים אשר הטביעו חותם על היישוב במלחמות שניהלו למען עבודה עברית ושמירה עברית.
בנוסף, הקימו העולים את ארגון השומר. ועם העלייה הזאת הוקמה העיר העברית הראשונה – תל אביב.

גורמים לעלייה

היו מספר גורמים שהובילו את היהודים שחיו בארצות השונות להחליט שהם משנים את המציאות האקזיסטנציאליסטית הנוכחית שלהם ועוברים לארץ ישראל, ארץ שהביעה להם תחושה של תקווה ושייכות.
להלן מספר גורמים לעלייה :

פוגרומים ואנטישמיות ברוסיה – בעקבות פרעות ביהודים והאחרון מביניהם היה פוגרום קישינב ( 1903 ) אשר פגעו פיזית וכלכלית ביהודים, הדעה הרווחת בקרב היהודים הייתה שאין להם מקום או עתיד ברוסיה וכך החל גל ההגירה הגדול.

הצעת אוגנדה – מתנגדי אוגנדה החליטו לעלות לארץ ישראל על מנת להבהיר את עמדתם שאין ציונות ללא ציון. מדינת היהודים יכולה להתקיים רק בארץ ישראל.

מניעים דתיים – בעקבות האנטישמיות, היהודים ראו את מדינת ישראל כפתרון היהודי היחיד שיש להם.

הקשיים שבהם נתקלו

לעבור לארץ חדשה ללא רכוש, ללא היכרות עם השטח, שפה או ההכרה של דרך החיים של התושבים המתגוררים היא לא פשוטה בכלל. היהודים אשר עלו לארץ נתקלו במספר קשיים לאחר העלייה.
להלן חלק מהקשיים בהם נתקלו בעלייה השניה :

מחסור בעבודה – איכרי העלייה הראשונה סירבו לקבל את הפועלים לעבודה בגלל מספר סיבות :
הפועלים היו בעלי רוח אידיאליסטית בעוד שהאיכרים היו חומרניים יותר.
הפועלים היו חילונים והאיכרים היו מסורתיים.
כח העבודה הערבי היה זול יותר ויעיל יותר. הערבים ידעו את העבודה על בוריה.
בעיות כלכליות – רוב העולים עלו בלי כסף ואלו שעלו עם הון כלשהו בזבזו אותו על בניית אדמות ובתים.
קשיי הסתגלות לארץ – היהודים עלו לארץ חסרי ידע ונסיון בחקלאות.

מורים פרטיים להיסטוריה

היסטוריה כוללת כמות גדולה של אינפורמציה, אירועים, גורמים, השלכות ועוד.
להבין ולזכור את כל החומר זה אתגר בפני עצמו. כל תהליך הלמידה לבגרות בהיסטוריה נהיה פשוט יותר ומובן כאשר משתמשים באסטרטגיות למידה מיועדות למקצועות רבי מלל. מורה פרטית להיסטוריה תסביר כיצד ניגשים לחומר הנלמד, מסדרים ומארגנים אותו לקראת הבחינה. המורה הפרטית להיסטוריה תלמד ותדגים כיצד לארגן את הנושאים, לגשת אל השאלות, לזכור לטווח הארוך וכיצד להצליח לענות באופן מדויק.
שיעורים פרטיים בהיסטוריה בבית התלמיד מועברים על ידי מורה פרטית בנוחות מירבית ובאווירה המיטבית, רק כך יוכל ללמוד ולזכור את כל התוכן הנלמד באופן רגוע ובצורה היעילה ביותר.

מלכים, נביאים ומורה לתנ”ך

תנ”ך, ספר המאפיין את יסודות התרבות והדת היהודית. כל מאפיין של היהדות מגיע במקור מספרי התנ”ך אשר מכוונים את עם ישראל מאז ועד היום. בספרים אלו רשומים ההיסטוריה, הכללים והסיפורים אשר מלמדים, משמרים ומעצבים את פני התרבות היהודית. בכיתה יב’ התלמידים והתלמידות ניגשים לבחינת הבגרות בתנ”ך ולשם כך עליהם ללמוד מספר נושאים. במאמר זה אעסוק בתיאור התחום של מלכים ונביאים לבגרות בתנ”ך, תרגול והבנה של תחום זה דרך שיעורים פרטיים בתנ”ך.

מלכים ונביאים

ספר נביאים מכיל בסך הכל 8 ספרים, מחולקים בתור 4 ספרי נביאים ראשונים ו4 ספרי נביאים אחרונים.

ספר מלכים הוא הספר הרביעי מתחילת נביאים והתשיעי מתחילת התנ”ך והאחרון העוסק בתיאור הכרונולוגי של עם ישראל. ספר מלכים עצמו מחולק גם הוא למלכים א’ ומלכים ב’ ומתאר את ימי מלכי ישראל ויהודה ואירועים בארץ בתקופתם מימיו של דוד המלך ( מימי שלמה ) ועד חורבן בית המקדש הראשון ( בימי המלך צדקיהו 586 לפנה”ס ). ספר מלכים מבקר את המתרחש בתקופה לפי עקרונות דתיים, ולא לפי קנה מידה מוסרי או פוליטי.

הספר ערוך בתבנית קבועה : לגבי כל מלך מתואר זמן ממלכתו, גיל, משך שנות המלוכה וגם סיום הקורות של כל מלך הוא אחיד, בצירוף מקום קבורתו. הספר ערוך בצורה סינכרונית, כלומר הוא מתאר במקביל, בד בבד, את תקריות שתי הממלכות : ישראל ויהודה.

תנ”ך לבגרות

חשוב לציין כי יש מספר רחב של נושאים עליהם נבחנים בתנ”ך, והם :
מלכים – מלכים א’ ומלכים ב’
עלילות הראשית – סיפורי הבריאה התנ”כיים וסיפורי גן העדן, קין והבל, המבול של נח ומגדל בבל מתוך בראשית.
סיפורי אבות – קורותיהם של אברהם, יצחק ויעקב עד לירידתו של יוסף למצרים מתוך בראשית.

חורבן, גלות וגאולה,- חורבן בית המקדש הראשון, גלות ישראל ושיבת ציון.
חוק וחברה במקרא – החוק המקראי והתפיסות החברתיות של התנ”ך.
המאבק לחברה מוסרית – פועלם של נביאי ישראל לכינונה של חברה מתוקנת בארץ ישראל.
אדם וגורלו בספרות החוכמה –התפיסה המקראית לגבי האדם כפי שהיא באה לידי ביטוי בספרים קהלת, איוב, משלי ותהילים.

חיי הפרט והכלל בראי השירה – השירה המקראית ויחסה אל האדם ומרחב חייו.

את כל הנושאים הנ”ל ניתן להכיר היטב לקראת בחינת הבגרות בתנ”ך למרות שישנם אפשרויות בחירה בין חלק מהנושאים. הבגרות בתנ”ך, כמו בגרויות נוספות במקצועות ההומניים, מצריכה מהתלמיד להעשיר את תשובתו במילים ולפרט את כל המרכיבים בשאלה לפי החוקיות הנלמדת בכיתה. היכולת לכתוב תשובה ארוכה מילולית ובאותה מידה ישירה בתשובה נדרשת מיומנות אשר נרכשת עם תרגול השאלות.

מורה פרטי לתנ”ך

כפי שניתן להבחין, הבגרות בתנ”ך מכילה חומר רב ללמידה. על מנת שנוכל להבין ולזכור את כל החומר הנלמד לבגרות בתנ”ך ובמיוחד בתנאי הלחץ הקיימים בימים שלפני מבחני הבגרות אנחנו נדרשים לפעול בסיסטמטיות אחידה כדי לבנות את מסלול ההצלחה.

מסלול מירוץ הלמידה הופך לפשוט יותר, מובן יותר ומרגיע כאשר אנחנו חולקים אותו עם מורה פרטי לתנ”ך. המורה יסביר, יסכם ויעזור להבין את כל החומר הנלמד לבגרות בתנ”ך ובנוסף, ילמד את אסטרטגיות הלמידה המיועדות לשיפור הזכרון, הפנמתו של התוכן העיוני ויישומו בכתב בבגרות בתנ”ך.

שיעורים פרטיים בהיסטוריה

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה