שיעורים פרטיים בביולוגיה

שיעורים פרטיים בביולוגיה מיועדים לתלמידי בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון ומתקיימים בבית התלמיד.

הפרספקטיבה הלימודית היא עזרה בשיעורי הבית והכנה למבחנים בהתאמה לתוכן האינפורמטיבי של בית הספר. התכלית הדידקטית היא הסבר תיאורטי, לימוד הטרמינולוגיה הפנימית, הקניית אסטרטגיות למידה, הכנה למבחן הבגרות ויצירת תהליך של שיפור הציונים.

התכלית המדויקת של אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה הן תכנון דרכי הפעולות הנכונות שיש לפעול למען השגת המטרות הלימודיות. בין אם מדובר בפתרון תרגיל בודד, התמודדות עם מגוון של שאלות, התמודדות במבחן והגישה הכללית לגבי מקצועות הלימוד הבית ספריים. אסטרטגיות הלמידה הן השורש להצלחה והטמעתן כהרגל ביומיום משנה את כל מציאות חיינו.
“אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות” – אריסטו

מאפייני אסטרטגיות הלמידה והתאמתם לתלמיד

שיטות מודרכות אשר מביאות את התלמיד בסופו של דבר לתוצאה שהוא מעוניין בה.
הצלחה בתרגיל, הצלחה במבחן או ציון סופי גבוה הן מטרות לימודיות בסיסיות של התלמיד, אך הדרך היא שונה בין תלמיד לתלמיד. כאשר אנו בוחנים את נתיבי ההצלחה אנו מזהים תוואי התנהגות ופעולה מאוד ספציפיים החוזרים על עצמם. בתור מתבונן אכן אפשר לראות שהדרך היא פשוטה למדי. התובנה שאם אתה רוצה להצליח עליך לשבת וללמוד. תרבות המשמעת כבר אינה מככבת בתור דמות מרכזית במצבים אלו וכמובן שלא לכל הגילאים. ניתן להבחין שתלמידים צעירים מונעים הרבה יותר אמוציונלית, עובדה חשובה מאוד במיוחד אם יש חשש שהתלמיד אינו יודע או אינו מסוגל. כל תלמיד מסוגל לשבת וללמוד וכל תלמיד מסוגל להכיל ידע בסיסי, אך הקושי עולה כאשר התלמיד לא רואה את המטרה כחשובה, נחוצה, מועילה או מהנה.

בפסקה הבאה מוצגות מספר אסטרטגיות למידה שעוזרות לתלמידים ללמוד, לזכור ולהצליח.

אסטרטגיות למידה במקצועות הומניים

יכולות גלובליות –
הרתמות לנושא – הכנה של התלמיד לקראת הנושא באמצעות רמזים מקדימים, והסבר מתומצת על הנושא בהתלהבות. שימושי מאוד בתור פתיח של שיעור, נושא חדש או הכנה לפני קריאת טקסט.
פעולה המעלה השערות אצל התלמיד בנוגע לתוכן ומקל על הבנתו.

להרגיל את התלמיד להשתמש בכלים לארגון המידע – להכין את התלמיד להיות מאורגן ומסודר אם מדובר על ארגון המידע בצורת טבלה, מפת חשיבה או מפת מושגים, שימוש בסרגל וכתיבה אסתטית בין השורות.
הרגלים הלו נבנים בזכרון השריר והופכים לטבעיים לאחר מספר פעמים.
פעולה המאפשר למחשבות המוח להתבטא בצורה מאורגנת ומסודרת יותר ולהגיע לפתרונות בצורה שמובנת לכותב ולקורא.

עזרי זכרון – שיטות לשיפור הזיכרון ולזכור פרטים מסוימים באמצעות המחשות ויזואליות או הדמיות ודימויים, לדוגמה :
לשון – בג”ד כפ”ת – לזכור את האותיות שכאשר מופיעות בראש מילה תמיד יופיעו עם דגש.
ערבית – סרטן זללן צד רשת – עוזרות לזכור את אותיות שמש וירח

אסטרונומיה – שצ”מ חנכ”ל – שבתאי, צדק, מאדים, חמה, נוגה, כוכב, לבנה
או
חנה ניסתה אתמול מאפה צרפתי שגרם אי נעימות – חמה, נוגה, ארץ, מאדים, צדק ,שבתאי, אורנוס, נפטון

ועוד…

שאיפה לעיבוד מעמיק של המידע – ככל שהתלמיד מעבד את החומר בצורה מעמיקה יותר כך הוא מבין את יסודות הנושא וידע לשלוף את הידע בכל עת. רק הבנה יסודית של החומר נשמרת בזכרוננו לזמן ארוך.

שפה ואוריינות –

מודעות פונולוגית – להדגיש את האותיות ואת צורות ההגיה שלהן כדי להמחיש את השוני והחשיבות של כל אות. דבר המשפר בצורה משמעותית את יכולות הכתיבה והקריאה

קריאה מרובה – קריאה משפרת בצורה משמעותית את אוצר המילים ואת יכולת הקריאה עצמה. קריאה היא כמו שריר שככל שמאמנים אותו יותר כך הוא נהיה חזק יותר.

בנוסף, ניתן לשפר את יכולת לימוד השפה באמצעות משחקים אשר במהותם הם גם למען ההנאה, כמו :

תשבץ, טריוויה, תפזורת, חריזה, שבץ נא, כן לא שחור לבן, איש תלוי, ארץ עיר ועוד…

מורה פרטי לאסטרטגיות למידה

בסופו של יום יש לעורר את התלמיד ולגרות את מוחו לספוג מידע חדש, לעולם הגורם המעניק מוטיבציה הוא אדם נוסף, לצורך דוגמא אישית והדרכה. לא כל תלמיד נולד “יודע” איך ללמוד או מאופיין בתכונות אוטודידקטיות ולרוב התלמידים צריכים הכוונה מדויקת ומותאמת לצרכיהם האישיים של כל תלמיד.
מומלץ להעניק לתלמיד מגיל צעיר מורה פרטי שישמש בתור דוגמא אישית להצלחה הלימודית ושיהיה כמורה דרך גם באתגרים הלימודיים שהתלמיד מתמודד איתם.

מורה פרטי מגיל צעיר משנה את אופן ההסתכלות של התלמיד כלפי הלימודים וכלפי עצמו ומביאה תוצאות חיוביים עד לרמה האקדמאית.

שיעורים פרטיים בביולוגיה

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה