מורה פרטי לפי מקצוע


ההתמחות הדיפרנציאלית של המורה במקצוע בית ספרי אחד הינה מרכיב קרדינלי בתהליך שיפור הציונים.

מורה פרטי למתמטיקה מצליח לפתור משוואה לוגריתמית, מורה פרטית לאנגלית יודעת שהזמן Present Perfect מייצג פעולה שהתחילה בעבר ונמשכת בהווה ומורה פרטית ללשון מבחינה בפסוקית נושא בתוך המשפט המורכב.

כמו כן, חשוב שהתמחות המורה במקצוע בית ספרי אחד תהיה מתאימה גם לתבנית גיל ספציפית : בית ספר יסודי, חטיבה או תיכון.

זוויות ורבליות בהוראה מתקנת באנגלית

האנגלית היא השפה האוניברסלית הרשמית בעולם. כמעט בכל מקום נראה סימנים, סמלים וכתובות בשפה האנגלית. ברוב המקומות בעולם סיכוי גבוה שיבינו אותנו אם נתבטא בשפה האנגלית. מעבר לדיבור היום יומי שפת האנגלית היא חשובה גם להבנה בעסקים, לעבודה ולחיים עצמם. ללמוד שפה חדשה שאינה שפת האם לעיתים מאלצת אותנו לעבור אתגרים וורבלים וקוגניטיבים. במאמר הבא אעסוק במספר השיטות הקיימות בהוראה מתקנת באנגלית המובילות להצלחת התלמיד ושיפור הציונים.

מתודות חשובות

  • זה בסדר לטעות במילה כי הדבר טבעי לגמרי. העיקר להמשיך לנסות ולהמשיך את רצף הדיבור.
  • נסו להתבטא באנגלית, גם אם אינכם בטוחים מה לומר, גם בעברית כשאתם מדברים, מילים יוצאות בצורה אוטומטית ולכן עדיף לנסות לחשוב פחות ולהתבטא יותר.
  • תתחילו עם ביטויים ומילים פשוטות שאתם מכירים ורק מאוחר יותר ניתן להרכיב משפטים מורכבים יותר.
  • תנסו כמה שפחות לתרגם משפטים משפת האם המקורית שלכם, לכל שפה תבנית משפטית שונה. תנסו לתת לאנגלית לצאת בצורה החופשית ביותר.
  • לקרוא הרבה באנגלית. כאשר קוראים מזהים מילים וביטויים מוכרים בהקשרים שונים. כך ניתן יהיה לזכור אותם.
  • גם אם לא הבנת מילה, לא נורא. הכי חשוב לנסות להבין את המשמעות הכללית של כל מה שנאמר או נכתב.
  • חשוב מאוד לתרגל באנגלית, כך שכל פעם שיש לכם הזדמנות לתרגל תנצלו אותה.
  • חוקי דקדוק הם שימושיים אך אינם תורמים לשיפור התקשורת הורבלית. חשוב מאוד בדיאלוגים להקשיב ולדבר.

בניית תוכנית עבודה

חשוב מאוד לנהל את לוח הזמנים שלכם בצורה כזאת שתוכלו להקנות לפחות שעה אחת ללימוד שפת האנגלית. קריאת ספר או דיאלוגים באנגלית הם דוגמה טובה לתרגול השפה.
לעומת זאת, סרטים כן מחזקים את היכולת התקשורתית, אך במידה ובחרתם ללמוד מסרטים יש להוריד את הכתוביות בעברית ולנסות להבין על פי הדיאלוגים את משמעות המשפטים.

תקפידו לתרגל עם אנשים מסביבכם דיאלוגים באנגלית, גם אם הרמה לא כל כך גבוה, יכולת ביטוי האישית שלכם מתפתחת ואיתה רצף של מילים מתוך הלקסיקון הפנימי שלכם. רק כאשר תאמרו בעצמכם מילה בהקשר המתאים שלה בתוך משפט תוכלו לזכור באופן יסודי את משמעותה ולהמשיך וללמוד עוד ועוד מילים.

מורים פרטיים להוראה מתקנת באנגלית

הדרך הטובה ביותר לצמוח מבחינה ורבלית ומעשית בשפת האנגלית היא באמצעות מורה פרטית להוראה מתקנת באנגלית. המורה תקריא, תתרגם, תסביר ותסכם את כל הטקסטים הנדרשים בשפה האנגלית ותעזור בצורה היעילה ביותר לזכור את המילים. מערך השיעורים יכולים להתבצע בשפה האנגלית בלבד ובכך לחזק את מיומנות הדיבור בשפה האנגלית. בנוסף לכך, במידה ואינכם מכירים את פירוש המילים, תוכל המורה לתרגם ולהעניק שיטות יצירתיות לזכור מילים ומשמעויות.

מורה להוראה מתקנת באנגלית היא הדרך היעילה והמהירה ביותר להשתפר בשפה האנגלית וליצור הבנה מלאה תוך כדי קריאה ודיבור רציף. קצב ההשתפרות גוברת עם מורה פרטית שתלווה אתכם צעד אחר צעד בדרך להצלחה האינדיבידואלית בשפה האנגלית.

הסבר ותרגול בלשון

לשון נחשבת לאחת הבגרויות המאתגרות יחד עם מתמטיקה ואנגלית.

מקצוע הלשון הוא אבן היסוד לתקשורת נאותה בישראל וכתוצאה מכך, ידע בלשון משדרג את רמת האינטראקטיביות החיובית ומעלה את רמת האזרחים.
במאמר הבא נדון בנושא התחביר, כיצד להבין את הנשוא, לפתור אותו ולהצטיין בבגרות בלשון.

תחביר פרק התחביר הוא נושא בבגרות בלשון. במאמר זה נלמד מהם עיקרי המשפט : נושא, נשוא, משלים פועל, משלים שם (לוואי) ואוגד.

ונלמד מהם סוגי המשפטים ואיך לזהותם : משפט פשוט, משפט איחוי ומשפט מורכב.

השאלון בפרק התחביר מחולקות ל 2 סוגים :
עיקרי המשפט וסוגי המשפט.

עיקרי המשפט

את המילים במשפט אפשר לחלק 5 תפקידים תחביריים :

נשוא – הפועל

נושא – שם העצם ( שם גוף / שם מספר ) שאליו מתייחס הפועל

משלים פועל – מילה המתארת את הפועל

משלים שם ( לוואי ) – מילה מתארת את שם העצם

אוגד – מילה המסמנת יחס בין נושא לנשוא

במשפט תקין קיימת התאמה במין ובמספר בין חלקי המשפט.
נניח שנרצה למצוא את הנושא והנשוא במשפט הבא :
” שיתוף של רגשות חיוביים במערכות יחסים משפיע על הקשר לטווח הארוך “
1. דבר ראשון נמצא את הפועל, משפיע. ולכן הוא נשוא.
2. כדי למצוא את הנושא נשאל : מה משפיע ? והתשובה : השיתוף. ולכן השיתוף הוא הנושא.

  1. ומה עם המילה רגשות ? המילה רגשות מתייחסת לשיתוף של רגשות. ולכן היא מרחיבה למילה שיתוף. ולכן היא משלים שם.

סוגי המשפט

ישנם 3 סוגים של משפטים עיקריים בהם נתמקד :

משפט פשוט : משפט עם פועל אחד ונושא אחד, דוגמה :

” שיתוף של רגשות חיוביים במערכות יחסים משפיע על הקשר לטווח הארוך “

משפט איחוי : מספר משפטים פשוטים ( לכל אחד פועל ונושא ), המחוברים במילת קישור ולפניה פסיק, לדוגמה:

” אכילה נכונה משפרת את בריאות הגוף, והיא מאפשרת להישגים חיוביים בחיינו “

אפשר לראות במשפט הזה את שני המשפטים הפשוטים המרכיבים אותו, ואת מילת הקישור ו’, ואת הפסיק.
משפט מורכב :

משפט עיקרי המורחב באמצעות פסוקיות :
פסוקית – אינה משפט עצמאי אך בעלת נושא ונשוא.
היא פותחת במילת שיעבוד ותלויה במשפט העיקר.
דוגמה למשפט :
” אכילה מרובה פוגעת בבריאותך מכיוון שהיא מעניקה לגוף יותר ממה שהוא צריך.
ניתן לראות את מילת השיעבוד מכיוון ש.
ואפשר לראות כי החלק השני במשפט ” היא מעניקה ל…” לא עומד בפני עצמו, ולכן זו פסוקית.

לפסוקית יש 2 תפקידים :

  1. פסוקית משלימת פועל – מרחיבה על הפועל
  2. פסוקית משלימת שם – מרחיבה על הנושא

לדוגמה המשפט הבא :

” הספורטאים מאמינים שהמזון הנכון יוביל לשיפור בביצועים “
הפועל הוא מאמינים ( נשוא ), מי מאמינים ? הספורטאים ( נושא ). ש היא מילת שיעבוד, “המזון הנכון…” זו הרחבה למשפט העיקרי ולכן ניתן לחלק את המשפט בצורה הזו :
הספורטאים מאמינים – זה המשפט העיקר
שהמזון הנכון יוביל לשיפור בביצועים – זוהי הפסוקית
הפסוקית מרחיבה על הפועל ( הם מאמינים ש… ), לכן זוהי פסוקית משלימת פועל.

בבגרות יכולים לבקש מאיתנו לזהות את סוגי המשפטים, ולהלן הקריטריונים :

משפט פשוט – פועל אחד ( נשוא ) תמיד יהיה משפט פשוט.

משפט איחוי – שני פעלים ומילת חיבור תמיד יהיה משפט איחוי.

משפט מורכב – שני פעלים ומילת שיעבוד תמיד יהיה משפט מורכב.

איך אפשר לדעת אם המילה היא מילת חיבור או שיעבוד ? אך ורק לפי ההקשר הלוגי בין חלקי המפשט :

משמעות לוגית

מילת חיבור

מילת שיעבוד

זמן

לפני כן, קודם לכן, מאז, באותו זמן, אחרי כן, לאחר מכן, עד אז, לפני ש

כש, כאשר, בזמן ש, אחרי ש, מאז ש

סיבה

משום כך, עקב כך, בעקבות זאת, לכן, לפיכך

כי, משום ש, מפני ש, מכיוון ש, הואיל ו

מטרה

לשם כך

כדי ש, על מנת ש

ויתור / הסתייגות

למרות זאת, אף על פי כן, אבל, אך

אף על פי ש, אמנם, אף כי

ניגוד / השוואה

בניגוד לכך, לעומת זאת

ואילו

דמיון

בדומה לכך

כמו ש, כאילו

הוספה

יתרה מכך, זאת ועוד

לא זו בלבד ש

תנאי

אם, אילו, אילולא, אילמלא

במבחן יכולים לבקש מאיתנו :
לבצע החלפה של מילת קישור ומילת שיעבוד, לשם כך אנחנו צריכים להבין את המשמעות הלוגית של המשפט, לדוגמה :
” כל המתמודדים שיפרו את ביצועם כי הם החליטו לאכול לפי התפריט החדש “

ניתן לשנות ל

” כל המתמודדים שיפרו את ביצועם מכיוון שהם החליטו לאכול לפי התפריט החדש “

בנוסף, יכולים לבקש מאיתנו לזהות את ההקשר הלוגי במשפט ואת המילת המבטאת את ההקשר הלוגי הזה ולהחליף אותה במילה אחרת,
לדוגמה :

אמנם אכילת מזון בריא לא תמיד מענגת, היא משפרת את איכות החיים “

ניתן לשנות ל

אף על פי שאכילת מזון בריא לא תמיד מענגת, היא משפרת את איכות החיים “

לעיתים אנו נתבקש לחבר בין שני משפטים למשפט מורכב עם הקשר לוגי מתאים, לדוגמה:

” עמית למד עם מורה פרטי לקראת הבגרות בלשון “
” הוא סיים בהצטיינות עם ציון 92 “
אנו רואים שבין המשפטים יש יחס של סיבה ותוצאה ולכן אנו נבנה את המשפט המורכב בצורה הבאה :

בעקבות זאת שעמית למד עם מורה פרטי לקראת הבגרות בלשון, הוא סיים בהצטיינות עם ציון 92 “.

לפעמים ישאלו אותנו במבחן : מהי תחימת המשפט הנכונה ? , לדוגמה ( מתוך בגרות חורף 2017 ):
לפניך שלוש דרכים לתחימת הפסוקית במשפט, אך רק אחת מהן נכונה. סמן את המספר המציין את התחימה הנכונה :

  1. כיום מוצגות במוזיאון ישראל יצירות מופת מכל העולם על אף הכוונה שתוצג במוזיאון בעיקר אמנות יהודית
  2. כיום מוצגות במוזיאון ישראל יצירות מופת מכל העולם על אף הכוונה שתוצג במוזיאון בעיקר אמנות יהודית
  3. כיום מוצגות במוזיאון ישראל יצירות מופת מכל העולם על אף הכוונה שתוצג במוזיאון בעיקר אמנות יהודית

אנחנו יודעים שפסוקית אינה משפט עצמאי, אך יש לה נושא ונשוא והיא פותחת במילת שיעבוד ותלויה במשפט העיקר. נחפש פסוקית המתחילה במילת שיעבוד עם נושא ונשוא.

ש היא מילת שיעבוד ועל אף אינה מילת שיעבוד, לכן 1 נפסל.

בנוסף, הפסוקית שתוצג במוזיאון אינה מכילה נושא אלה רק נשוא ( תוצג ) ולכן התחימה הנכונה תהיה מוצגת במשפט מספר 3.

הנשוא הפסוקית הינו תוצג והנושא האומנות.

מורה פרטי ללשון

חזרה על החומר היא תנאי קרדינלי להצלחה, כמו כן גם התרגול. הדרך הנבונה ביותר לבטח את הבנה יסודית ושליטה בחומר היא באמצעות מורה פרטי ללשון שיגיע עד הבית.
המורה הפרטי יכול לייצר את האווירה המשקפת מבחן ולראות את ההתמודדות של התלמיד תחת לחץ, ובכך באופן פרטנית לחשוף את הקשיים ולהסביר עד להבנה מוחלטת של החומר. כל תלמיד הוא בעל היכולת לספוג, לעכל ולהכיל את כל נושא התחביר בלשון. פוטנציאל זה ניתן לממש עד מלואו עם מורה פרטי ללשון.

מורה פרטי לפי מקצוע

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה