הכנה לכיתה א’

שיעורים פרטיים במסגרת ההכנה לכיתה א’ מועברים על ידי מורים ומורות המתמחים בהוראה לגיל הרך.

השיעורים כוללים לימוד תיאורטי ותרגול מעשי של יסודות השפה העברית והחשבון. קריאה וכתיבה של אותיות האלף בית, בניה של מילים, הכרת המספרים ואופרציה של פעולות חשבון בסיסיות הם חלק מהנושאים הנלמדים במהלך השיעורים.

הקונטקסט הדידקטי מיועד לכל תלמיד שרוצה לחוות תחושה של הצלחה כבר בכיתה א’.

שיעורים פרטיים לתלמידי בית ספר יסודי

תלמידי בית ספר יסודי מתחילים את דרכם ולומדים את הבסיס שילווה אותם למשך כל תקופת הלימודים שלהם עד האקדמיה. באמצעות בסיס רחב ניתן לבנות בניין גבוה ולכן, אפשר להבין שהשנים הקריטיות ביותר הן השנים הראשונות של התלמיד. התלמיד בשנותיו הראשונות של הלימודים מעצב את דמותו ואת השקפתו כלפי העולם הלימודי. במאמר הבא אתאר את חשיבות הפרמטרים של שיעורים פרטיים לתלמידי בית הספר היסודי.

בניית דמות

תלמיד כיתה א’ מגיע לבית הספר ונחשף בפעם הראשונה לכמות גדולה של תלמידים ותלמידות במערכת חינוכית אשר מנחה אותו להשכלה. מצד אחד, התלמיד מרגיש שייך לארגון הרבה יותר גדול ממנו והדבר יכול לחזק את תחושתו לחיוב ומצד שני, יכול התלמיד להרגיש לבד ולא למצוא את מקומו. השנים הראשונות בהן תלמידים מתחילים את בית הספר הן השנים אשר התלמידים מגבשים את הדעות שלהם לגבי המקצועות הלימודיים במערכת החינוך ולכן, חשוב מאוד לוודא שאכן התלמיד מצליח בשנים הראשונות הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. עלינו להיות תמיד קשובים לתלמיד, כי לא תמיד התלמיד חושף את צרכיו ולכן, במידה ואנו רואים דעיכה בציונים זה הזמן למצוא את המקור ולדאוג לפתור את הנדרש.

חיזוק סביבתי ודיסציפלינה

תמיד מומלץ להעניק לתלמיד מורה פרטי שישב איתו על שיעורי בית ועבודות במקצועות מסוימים גם אם מדובר על שיעור של פעם בשבוע. מלבד ההשקפה החיובית בפן החינוכי שמתחזקת אצל התלמיד, כך גם המשמעת של התלמיד מתעצבת לטובה. כאשר התלמידים ובעיקר תלמידי יסודי יודעים שיש להם רצף של שיעורים המתנהלים באופן קבוע, הם יוצרים אצלהם עקביות. כתוצאה מכך, התלמיד מתכונן בפן הפסיכולוגי לשיעורים וללימודים עצמם באמצעות פתירת שיעורי הבית, הכנת עבודות וכל מטלה אשר תוביל אותו להבנה של המקצוע.
בנוסף, התלמיד ידע להתייחס ללימודים ברצינות. משמעת עצמית היא תכונה חיובית אשר מומלץ לחזק אצל תלמידים כבר בגיל צעיר.

להקדים תרופה

שיעורים פרטיים בבית התלמיד יאפשרו למורה להבחין בקצב ההתקדמות של התלמיד ולהיות בבקרה מתמדת אם התלמיד לא הבין את החומר במלואו. הבנה יסודית של החומר מאפשרת התקדמות בקצב של הכיתה ללא עיכובים, כי במידה ויש פער בין קצב התלמיד לקצב הכיתה התלמיד יוכל לפתח לעצמו הגדרה עצמית שלילית או לחשוב שהוא אינו מבין מסיבות שלא ניתנות לשינוי – דימוי עצמי נמוך. חשוב לציין שתלמידים צעירים עוד לא עצבו לגמרי את דמותם והם מאוד רגישים וניתנים לעיצוב פסיכולוגי כמו פלסטלינה ולכן, חשוב להתייחס ברגישות מרבית ובדאגה לוודא שהתלמידים תמיד מרגישים טוב ומבינים את כל הנדרש ממנו.

מורים פרטיים לתלמידי בית ספר יסודי

לסיכום, חשוב לציין שאין אנו מכוונים את התלמיד להצליח במבחן הקרוב או לסיים את כיתה א’ בהצלחה, אלא להתמודד עם תהליך הלמידה באופן האידיאלי ביותר עבור התלמיד. מטרתו העילאית של המורה הפרטי היא לתמוך בתלמיד לעצב את הגישה הבסיסית חזקה כלפי הלימודים שתוביל אותו לאורך כל הדרך עד לאקדמיה. תלמיד שתמיד אומר לעצמו שהוא מוצלח וזוהי השקפת עולמו הפנימית יצעד בעולם ויגשים את המחשבה הזאת ותלמיד שיראה עצמו כמישהו שתמיד נכשל ואינו בר הבנה מיידית, גם הוא יקיים את המחשבה שלו ולכן, אנחנו חייבים להאמין שבכל תלמיד יש יהלום שלעיטים נדרש ללטש אותו יותר ולעיתים קצת פחות, אך העובדה היא שהוא שם וכל תלמיד יכול להצליח בכל אשר יבחר. שיעורים פרטיים לתלמידי בית ספר יסודי הם לא רק חשובים, הם הכרחיים על מנת להעצים את התלמיד בפן הלימודי ולאפשר לו לצמוח לחיים טובים ובטוחים יותר. עוד בגיל צעיר, בשנים הראשונות של התלמידים והתלמידות בבית הספר, חשוב לספק מורה פרטי למקצוע מסוים או למספר מקצועות על מנת שנוכל להבטיח את תהליך הצמיחה החיובי של התלמיד עם תוכן אינפורמטיבי, עם דוגמה אישית אופטימלית של מורה איכותי ועם דימוי עצמי חיובי שהתלמיד בונה לעצמו במהלך השנים.

חשיבותה של הוראה מתקנת

הוראה מתקנת היא תחום בחינוך העוסק בלימוד התלמיד כיצד ללמוד. שימוש במתודות ודגשים מותאמים אישית לתלמיד אשר מאירים את עיניו לצעידה בדרך הלימודית הנכונה. הצורך למורה בהוראה מתקנת מיועדת לתלמידים שלא משיגים את התוצאות על פי הפוטנציאל הלימודי המצופה מהם או על פי רמת ההישגים הכללית של הכיתה.
בעקבות כמות מרובה של תלמידים בכיתה, רמת הריכוז של כל תלמידים פוחתת בעקבות הסחי הדעת, ולכן מספר מסויים של תלמידים אשר מאבדים את הריכוז מההתחלה, פותחים פער ביחס לשאר תלמידי הכיתה ועל מנת לצמצם פער זה יש להיעזר במורה להוראה מתקנת. הוראה מתקנת הינה שיטת הוראה המגיעה לתקן תפיסה שגויה או שגיאות בדרכי ההתמודדות בקרב אתגרים לימודיים. קבלת עזרה ותמיכה בהוראה מתקנת מגיל צעיר יכולה לשפר משמעותית את הישגיו של התלמיד, התוצאות והיכולות הלימודיים שלו עד לשיפור בהישגים אקדמאיים.

הסיבה והמטרה

הוראה מתקנת נוצרה מתוך השווה תרבותית לרמת ההשכלה שעל כל תלמיד להגיע בהתאם לגילו. תקופת הלימודים בבית הספר משפיע באופן גורף על איכות חייו העתידיים של התלמיד מכיוון שזוהי התקופה בה התלמיד מעצב את אישיותו ומכין את עצמו לאינטגרציה בעולם העבודה והמחייה.
תלמיד אשר חווה קשיים לימודיים מתמודד עם כישלונות רבים אשר משפיעים על עיצוב אישיותו ועל דרך ההסתכלות של התלמיד כלפי הלימודים עצמם. הוראה מתקנת עוסקת בין היתר גם בפן הפסיכולוגי אשר עוזרת לתלמיד לעקוף קשיים, להתמודד נכון במצבי לחץ, להעשיר את הידע ולפתח דרכי חשיבה קונסטרוקטיביים אישיים עבורו.

הוראה מתקנת הינה הוראה אשר צמחה בעשור האחרון עקב שינוי משמעותי באורך הנורמטיבי של חיינו, עידן הטכנולוגיה. מידע, מצרך אשר היה יקר ערך בעשורים האחרונים הפך לזמין כמו מים.
באמצעות האינטרנט אנחנו יכולים לגשת לכל פיסת מידע שעולה בדעתנו ולכן יכולת הסבלנות דועכת. כאשר המידע כל כך זמין ונגיש הידע עצמו נהיה המטרה ולא תהליך הלמידה, בעקבות זאת היכולת להקשיב ולהפנים דועכת אצל התלמיד גם כן.

תמונה כללית זאת מתעצמת עוד יותר כאשר מדובר על תלמיד בודד בכיתה עם 30 תלמידים נוספים.

הטכנולוגיה מספקת לכל אדם בודד את היכולת לחוות ריגושים מיניאטורים דרך מסך הפלאפון ולגרות את המוח עם תענוגות או פיסות מידע. הישיבה בכיתה באופן סבלני ולהקשיב ללא שום גירוי ויזואלי יצירתי, נהיה אתגר בפני עצמו. מצב זה השאיר את התלמידים הזקוקים להוראה מתקנת עם אפשרות אחת בלבד.
מורה פרטי להוראה מתקנת.

התמודדות וכלים אסטרטגיים

עד כה הבנו את חשיבותה של הוראה מתקנת ובפרק זה אסביר כיצד ניתן לבצע התאמה של הוראה מתקנת לתלמיד.
כמובן שהציון הוא אינדיקציה ברורה לתהליך הדעיכה של התלמיד בלימודים אך כיצד אנו יודעים שמדובר אכן בהוראה מתקנת ?

חשוב מאוד לשאול את התלמיד ולהיות איתו בקשר פתוח מדוע לדעתו יש דעיכה בציונים, האם יש נושא מסויים שהוא אינו מבין, האטמוספרה בכיתה לא מאפשרת ריכוז והקשבה מלאה למורה, היפראקטיביות שלא מאפשרת לתלמיד לשבת וללמוד, הסחות דעת סביבתיות שמגרות את מוחו להפסיק את הלימודים לטובת הנאות כמו משחקים ופעולות פנאי אחרות ועוד.
הגורם הוא הצעד הראשון לפתרון הבעיה.

אחד הצעדים הראשוניים שחשוב לנקוט הוא לא להלחיץ את התלמיד ולא לאפיין אותו בתור תלמיד שצריך טיפול מיוחד. כל אדם באשר הוא אדם חווה את חייו בצורה סובייקטיבית ואינה זהה בין שאר האנשים ולכן ההשוואה הזאת אשר מגדירה את התלמיד כמיוחד עלולה ליצור במוחו הגדרה קוגניטיבית שלילית כלפי זהותו.
חשוב מאוד להיות עדין בנושא ולחזק את התלמיד בכך שכל דרכי הפעולה הן למען שיפור ושדרוג ביצועיו ולא תיקון נזקים. במאמרים ” התכלית המדויקת של אסטרטגיות למידה ” ו ” מורים פרטיים להוראה מתקנת ” מפורטים דרכי פעולה מדוייקים אשר לפיהן ניתן לפעול כדי לשפר את היכולות הכלליים של התלמיד, השפה והאוריינות שלו. ובמאמר ” מהות פנימית של הוראה מתקנת ” מפורטים דרכי הפעולה המדויקים בחיזוק מקצוע המתמטיקה.

מורה פרטי להוראה מתקנת

התלמיד הוא לא הבעיה, התלמיד הוא בסך הכל יצירה מופלאה בעלת ידע וכישורים רבים. מקור ספיגת הידע מגיע לרוב מניצוץ השראתי לגדילה וצמיחה. בהסתכלות בינארית הפעולות הנראות על פני השטח היא צמיחה או דעיכה. בהנחה שבתוך כל תלמיד יש את ההשראה לצמוח ולהצליח נשאר לנו רק להוסיף שמן למדורה ולתת לבעירת ההשראה הפנימית לתפוס פיקוד ולאפשר לכל תלמיד להרחיב את אופקיו.
מומלץ כבר מגיל צעיר להעניק לתלמיד מורה פרטי לתחומים רבים, על מנת שיוכל התלמיד להבין בצורה פרטנית, אישית ולא שיפוטית והשוואתית. לתת לתלמיד לחוש את ההצלחה בקצב ההתמודדות האישית שלו. לספק תרופה לפני המכה.
חשוב לציין, שבמידה והתלמיד כבר נמצא בסיטואציה שבה הוא מתקשה בתחומים מסוימים, מורה פרטי להוראה מתקנת מעניק את הפתרון האולטימטיבי מטעמי נוחות לימודית אישית מכוונת והאטמוספירה הנוצרת בבית התלמיד. כאשר התלמיד לומד עם מורה בביתו, המורה יוצר את המודעות שהחדר הוא חלל לימודי ובכל תרגיל שהתלמיד מצליח לפתור עם המורה או לבדו רק מחזק באופן חיובי את ההשקפה הפנימית של התלמיד לגבי יכולת ההצלחה האינדיבידואלית שלו.

הכנה לכיתה א'

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה