שיעורים פרטיים על ידי המחשב

 

קשת צבעים חד כיוונית מאז ימי לוסי, האוסטרלופיתקוס הקדום, ועד ימי דולי, הכבשה המשובטת הראשונה, מעידה על מודל אופרטיבי קונסיסטנטי של אובייקטים שונים על ידי בני אדם במטרה לשפר את איכות חייהם.

בפרספקטיבה היסטוריוגרפית, אחת התגליות החשובות שהחלה להתפתח במהלך המאה העשרים היא הפלטפורמה הממוחשבת. בראשית הדרך היו אלו קופסאות דיגיטליות ענקיות שמילאו נפח של חדרים שלמים אולם, תהליך האבולוציה בתחום המחשבים צמצם את גודלה של מכונת השפה הבינארית ואף שיפר את יכולותיה באופן פלאי. במקביל לתנועתו הליניארית של פרמטר הזמן, הפונקציות התרחבו, השבבים התקדמו, הגרפיקה הפכה לפוליכרומית והיום בחברה המודרנית רוב הילדים יודעים מהו השדה הסמנטי האסוציאטיבי לקיומו של המחשב הביתי.

לימודים

לימודים

לימודים

אף על פי כן, ישנן מסגרות המאופיינות בחשיבה שייקספירית אשר הפכו את מרחבי העולם הוירטואלי לבמת לימודים פרטית. בשנים האחרונות החלה להופיע הוריאציה הקיברנטית של שיעורים פרטיים דרך המחשב. תופעה זו הינה דיסהרמונית עקב האשליה הקוגניטיבית שהיא יוצרת אצל התלמיד והחסרונות הרבים הגלומים בתוכה. למעשה, תחושת האלוזיה הפסיכולוגית נוצרת בעקבות ההבנה והתפיסה של טקסטים ותרגילים בודדים אשר מופיעים על מסך המחשב אך הם אינם מייצגים את המהות הכללית והרלוונטית של החומר הנלמד בבית הספר. כמו כן, כאשר התלמיד מתמודד עם קשיים ספציפיים וצריך הדרכה והנחיה באופן מיידי, הוא נאלץ להמתין זמן ממושך עד להתייחסות המתאימה מדמות ההוראה המרוחקת ובמקרים מסוימים התלמיד אף לא מקבל תשובה בכלל. בנוסף, ישנם קשיים לוגיסטיים רבים בתפעול מערכת לימוד ממוחשבת, זמינות טכנולוגית היא לא תמיד אפשרית ולעיתים תכופות ישנו אף צורך בידע דיגיטלי ספציפי כדי לבצע המרות מוצלחות של קבצים אשר נכתבו בפורמט לא מתאים. יתר על כן, לרוב ישנו מצב של אקוויוולנטיות חלקית בין הדגשים הלימודיים של המורה בבית הספר לתבנית השטחית של המידע הוירטואלי.

לפיכך, מתעוררת באופן פנימי סדרה של שאלות רטוריות : האם התלמיד יכול ללמוד אנליזה דיפרנציאלית של יצירה ספרותית דרך המחשב ? האם התלמיד יכול להבין את תחביר השפה האנגלית בעזרת אותיות דוממות המופיעות על המסך ? האם התלמיד יכול ללמוד חוקיות לינגוויסטית בלי לשמוע שפה אנושית ? האם התלמיד יכול לסרטט בעיה בגיאומטריה באמצעות המקלדת ? האם בכלל החומר הלימודי המועבר במחשב זהה לידע הנרכש בכיתה בבית הספר ?

כל סימני השאלה האלו מתנפצים על מזח שבנוי מסלעים של אבסורד.

למעשה, השיטה היעילה ביותר למסגרת של שיעורים פרטיים מתקיימת בבית התלמיד, סביבת הלימודים הטבעית. מתודה זו תוביל להצלחה של התלמיד ושיפור הציונים עקב החשיבות המרבית שיש לנוכחותו הפיזית של המורה הפרטי בסיטואציה הדינאמית והמורכבת של רכישת הידע. באפיזודה זו המחשב משמש אך ורק ככלי עזר נוסף להמחשה והסבר של החומר הלימודי. לעומת זאת, מערך שיעורים פרטיים בפלטפורמה ממוחשבת גלובאלית יכול לשמש כהשראה ייחודית לאחת התמונות הסוריאליסטיות של הצייר סלבדור דאלי.