סוגי פיגמנטציה, כתמים בעור ודרכי טיפול

 

תופעת הכתמים בעור נפוצה למדי בקרב אנשים רבים וההתעניינות בתופעה דרמטולוגית זו הולכת וגדלה עם הזמן. להבנת התופעה כדאי להכיר מספר מושגים ותהליכים כימיים וביולוגיים בגוף האדם. ראשית, יש להתייחס למולקולת המלנין. המלנין היא מולקולה מורכבת יחסית, אשר מצויה באפידרמיס, השכבה החיצונית ביותר של עור האדם. תאים בשיכבה זו אשר מפרישים מלנין נקראים מלנוציטים. ברמה הכללית, ככל שגוון העור הוא בהיר יותר, כך מופרש פחות מלנין מהתאים ובתדירות נמוכה יותר. תפקידו העיקרי של המלנין הוא לספוג קרינה, בעיקר את זו של השמש, ובכך הוא מגן על תאי העור. למעשה, המלנוציטים מגיבים לקרינה בהפרשת המלנין, והוא בתורו חולש על תאי האפידרמיס, סופג את הקרינה ובכך מונע את ההתקדמות שלה לעבר שכבות העור הפנימיות. לכן, ככל שגוון העור כהה יותר במקומות מסויימים, כך ריכוז המלנין שם גבוה יותר. אלמנט זה נכון גם לצבע העיניים והשיער.

הורים

הורים

הורים

לפיכך, פיגמנטציית יתר של העור נגרמת כתוצאה מהצטברות לא תקינה של מלנין באיזור מסוים. כל סוגי כתמי העור קשורים, אם בדרכים ישירות או בדרכים עקיפות, לנזקיהם של קרני השמש. סוגי הפיגמנטציה הנפוצים הם :

נמשים : כתמים חומים קטנים, מופיעים בילדים ושכיחים אצל אנשים ג’ינג’ים.

כתמי שמש כפונקציה של הגיל : עם העלייה בגיל מופיעים כתמים עגולים בעיקר בפנים ובידיים, האזורים שחשופים יותר לשמש. כתמים אלו יש לבדוק מעת לעת מבחינה רפואית. כתמים אלו אינם מופיעים במקומות שמוגנים מאור השמש.

כתמי הריון : כתמים אלו נקראים מלזמה והם נגרמים כתוצאה של השפעות הורמוני ההריון על עור האישה וחשיפה לקרני השמש. כתמים אלה מופיעים בעיקר במרכז המצח, הלחיים והאף, ולרוב נעלמים לאחר מספר חודשים.

בתופעת הפיגמנטציה ניתן לטפל במגוון דרכים אולם, רצוי מאוד להימנע מחשיפה ממושכת לקרני השמש או להשתמש בתכשירים עם מקדם הגנה מתאים. לאחר הופעת הכתמים, ניתן להיעזר בטיפולי פילינג, למרוח משחות הקשורות לפעילות עם מלנין או שאפשר להשתמש בחומרים טבעיים המותאמים לאינטראקציה עם תאי האפידרמיס.

שיעורים פרטיים בקוסמטיקה יעניקו לכם הסבר תיאורטי אודות סוגי פיגמנטציה, כתמים בעור ושיטות טיפול אידיאליות. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול ביטוי מעשי של דרכי אופרציה שונות. מורה פרטית לקוסמטיקה תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. מתודה מעגלית תביט במרקם אחיד.