התמודדות עם ילד שלא הצליח במבחן 

שמעתם שהילד נכשל ? זכרו שהסיבה לכך יכולה להיות תלויה במספר רב של משתנים גם אם עולה בכם תחושה של כעס או אכזבה. לעולם אין להראות לילד שאתם מאוכזבים או כועסים על הציון שקיבל. הילד עצמו מבין זאת מהרגע בו הוא קיבל את הציון ומרגע זה הוא מצפה לשמוע רק הטפות. בתור הורים תפקידכם הוא להיות המקום התומך והמחזק של הילד גם כאשר קיבל ציון נכשל. אפשר להוביל את המומנטום הזה לאפיק חיובי אם עושים זאת ביעילות.

פרספקטיבה אופטימית


תחסכו מעצמכם את אמרות של “אמרתי לך”, “מה יהיה ?”, “איך ? כמה זמן למדת ?”, “כמה יונתן הוציא ?”.
כל פניה בטענה שיפוטית היא יותר מזיקה ממה שנדמה לכם. תזכרו, שהמטרה היא לא שהתלמיד לא יאהב את המקצוע או יוכיח לכם שהוא יכול אלא, המטרה היא שהילד יצליח להתגבר על המכשולים בחייו האישיים כלומר, “מי שמועד ואינו נופל ממשיך לצעוד”. אל תהיו אתם חלק מהמכשול ותתנו לילד תחושה שאתם סומכים עליו. כיוון שמרבית חייו היה במסגרת לימודית והציונים הם ההמחשה המספרית המאפיינת את מידת ההצלחה או הכישלון של התלמיד למעשה, הוא רואה את הציון כהצלחה או כישלון בהישגיו בחיים כאדם. לכן, חשוב להבהיר לילד שזה לא נורא אם הוא קיבל נכשל ולא מדובר בכישלונו בחיים או כאדם והדבר אינו מעיד על מידת המשכל של הילד.
תשאלו את הילד : “האם אתה מרוצה מהציון ?”

הפתרון קיים בנקודת מבטו של הילד

חשוב מאוד לתת לילד בעצמו לבצע אנליזה של המקרה וליזום את הפתרון בצורה עצמאית. יש להקשיב לפתרון שהילד מציע במלוא תשומת הלב ולהעניק לו את התחושה שאתם עומדים לצידו ושאתם מקשיבים לו. הפתרון שלו יאפשר לילד להבין שהתשובה נמצאת אצלו והוא יודע איך לפתור ולהצליח. תתנו לילד תחושה שאתם סומכים עליו, ההבנה של הדרך עוזרת גם להורה להכווין את הילד נכון יותר למבחנים הבאים, לשפר את הציונים ולצבור כלים אפקטיביים לחיים להתמודדות עם אתגרים נוספים בהמשך.


הכישלון מביא להצלחה

  1. עידוד פסיכולוגי : מתחלק לשני נושאים, העידוד האקטיבי שלכם מצד ההורה והעידוד הפרסונלי של הילד הוא לעצמו. חשוב מאוד לפתח אצל הילד קול חושב בתוך הראש אשר מעודד אותו להצלחה. “אני מאמינה בך”, “אני יודעת שאתה תצליח” משפט אחד כזה ממלא את הילד בתחושה של אהבה ומשחרר את הילד מכל הלחצים שמלווים את תהליך ההכנה למבחן. יתרה מזאת, צליל חיובי של קולכם יתנגן בראשו בכל פעם שיטיל ספק ביכולותיו. תמיד תהיו שם לדחוף את ילדכם קדימה. בחיים יש מספיק אתגרים אשר יחזקו את ילדכם אך, הוודאות של אהבה ללא תלות מעניקה עוצמה הרבה יותר השראתית לילד להצליח בכל מעשיו.
    בנוסף, עליכם להכין את הילד לכך שהוא עצמו צריך לתרגל לחזק את עצמו עם משפטים כמו : “אני יכול”, “אני מצליח”, “אני יודע”, מנטרות חיוביות אלו מחזקות את דמותו האישית ואת הפרספקטיבה האינדיבידואלית הפנימית שאיתה הוא צועד בחייו. תרגיל פשוט כמו להסתכל על עצמו במראה ולחזור על המשפט : “אני מצליח” מספר פעמים משפיע פלאים על המערכת הקוגניטיבית לפעול למען אמרה זו ולקדש את ערך ההצלחה. תחשבו באופן אופטימי וחיובי ואם אף תתבטאו בצורה מילולית חיובית התכלית תגיע אפילו מהר יותר.
  2. למידה : כמובן שצריך להכין את הילד ללמוד לקראת המבחנים ולהסביר לו כי חלק משמעותי מההצלחה היא ההכנה מבעוד מועד. תשאלו אותו האם לדעתו הוא למד מספיק ? לרוב תשובתו תהיה שלילית ומכאן תדעו להדריך אותו כי הוא עצמו יודע מהו הגבול שלו, שילמד מאה אחוז ממה שהוא מסוגל ושיציב לעצמו מטרה אישית להשקיע בלימודיו. במידה והוא אכן לומד לקראת המבחנים ניתן לבחון אם השיטה בה הוא לומד היא אפקטיבית עבורו או האם נחוצה עבורו עזרה ותמיכה לימודית נוספת.

  3. משמעת : דיסציפלינה אישית היא אבן היסוד בתהליך השיפור הקונסיסטנטי כלומר, משמעת עצמית היא הגשר המחבר בין מטרות והשגתן. איך לדאוג שלילד תהיה משמעת עצמית חזקה אשר תוביל אותו לכיוון חיובי ? בונים אותה יחד איתו. חשוב לציין, כי רומא לא נבנתה ביום אחד ותהליך עיצוב המשמעת העצמית כולל לא מעט התנגדויות.
    התחילו צעד אחר צעד. הצעד הראשון : לסדר את המיטה בבוקר. הסבירו לילד כי סידור וארגון של המיטה כפעולה ראשונית בבוקר יחזקו את התחושה ואת היחס שלו כלפי חדרו כאשר המיטה שלו מסודרת ובנוסף, המוח שלו יתרגם את הפעולה הזאת כמשימה וברגע שהמיטה תהיה מסודרת תהיה זו עבורו משימה שהצליחה.
    למעשה, לצעדים הראשונים שאתם עושים בשעות הבוקר יש השפעה קונסיסטנטית להמשך היום.
  4. מורה פרטי : למעשה, מערך התמיכה האידיאלי מתגלם במהות של הוראה פרטית מקצועית אשר כוללת בקיאות אינפורמטיבית, מתודות דידקטיות ואסטרטגיות למידה ספציפיות המתבטאות באופן הרמוני וטבעי. מורה פרטי מקצועי יקל על סדר היום של התלמיד ויוביל את תהליך שיפור הציונים.