השיעור המושלם בעיני התלמיד

בהתבסס על כך שאתם עומדים להעביר שיעור פרטני ראשון, שני או אפילו בפעם ה 17, אתם תמצאו את עצמכם ניצבים כל פעם אל מול תלמיד שנדרש להעביר לו חומר מסויים. השיטה, הגישה והצורה המעשית שבה יש לבצע זאת משתנה בין שיעור לשיעור ובעיקר בין תלמיד לתלמיד. אך, לכל השיעורים יש אמת אחת אותה ניתן ליישם בכל פעם שאתם נוכחים בדינמיקה לימודית עם התלמידים.


3 המאפיינים להעברת שיעור מושלם

  1. כימיה
    לא במקרה זוהי התכונה הראשונה המצויינת מבין כולם. כימיה היא הקשר בין המורה לתלמיד. ראו זאת כשתי מעיינות, האחת מלאה במים ומעבירה באמצעות נחל את המים למעיין השני. התקשורת בין המורה לתלמיד היא רוחב הנחל וזרימתו. התקשורת היא פתח האפשרות של התלמיד לספוג את המידע שמעביר לו המורה. השיעורים הם מסע שאותו המורה והתלמיד עוברים ביחד, שבסופו של דבר נבחן התלמיד בהנחייתו של המורה להצלחה.

    השיעור הראשון : היכרות ראשונה, מומלץ להקדיש את 10 הדקות הראשונות להיכרות ותיאום ציפיות ( לא הציפיות שלך מהתלמיד אלא, הציפיות שלך לגבי מהלך השיעור ). ראו זאת כמערכת יחסים לימודית אשר נבנית במהלך השיעורים ובה צפויות עליות ומורדות כי זהו תהליך צמיחה של התלמיד ופריצת דרך השכלתית .

    ב 10 דקות הראשונות חשוב להדגיש שהמטרה של השיעור היא שהתלמיד יהנה מהשיעור עצמו ולא יתייחס לשיעור בתור עוד שיעור בנאלי כמו בבית ספר. כל עוד הוא נהנה מידת ההתרגשות שלו תאפשר לו לספוג את הידע בצורה הרבה יותר מקבלת. כיוון שבני אדם הם יצורים רגשיים, דלת ההבנה תלויה במידת החיבור האמוציונאלי בין המורה לתלמיד אשר מתוחזקת תמיד בהנאה משותפת.


    כמובן לא במקרי הקיצון שבהם השיעור הופך למשחק אך, אכן חשוב לאפשר את חלון האפשרויות גם בשיח על נושאים מעבר לשיעור, לתת עצות בנושאים שיש לכם ידע מעבר לנושא הספציפי ולהקשיב לנושאים שהתלמיד רוצה לחלוק. לרוב יהיה לתלמיד נושאים שהוא מאוד רוצה לשתף ולא יהיה לו עם מי לשתף ודמותכם בתור מורים ומורות היא הדמות האולטימטיבית להקשיב, לא לשפוט ולהדריך בהתאם ( כמו אחים ואחיות גדולים ). חשוב שהמורים והמורות יבצעו את תפקידם מתוך שליחות לשפר, לעזור ולהעצים את הדור הצעיר מהם וכאן הזדמנות זאת באה לידי ביטוי.


    מהלך השיעור : תתנו מחמאות. התלמיד הצליח, תציינו זאת לזכותו. מילים כמו : כל הכבוד, אני רואה שאתה משתפר מאוד, מנקודת מבטי אני רואה שאתה מתקדם, אתה קולט מאוד מהר ( שימו לב, כאשר החיבור הוא טוב אתם תבחינו כי התלמידים אכן קולטים מהר את הנושאים שאתם מלמדים אותם ).
    חשוב לציין, כי התלמיד לא תמיד יכול להבחין במידת ההתקדמות שלו ולכן, מאוד מומלץ להתבטא מילולית עם הופעתם של סימני הצלחה ולכוון עליהם את אור הזרקורים.
    אי ידיעה וטעויות קיימות תמיד והן צפויות לבוא ואין להתייחס אליהם כנושא מרכזי.

    סוף השיעור : לציין לטובה את השיעור והנקודות לשיפור ולשימור שהרגשתם מהשיעור. שיעורי בית ? תמיד מומלץ לתת שיעורי בית בהתאם לנושאים שתרגלתם, בהחלט לא תרגילים קשים יותר, אותה רמה או פחות כדי לחזק את הביטחון העצמי של התלמיד בנושא השיעור. חשוב מכל בסיום השיעור לציין כי לכל שאלה שיש לתלמיד בנושא הוא תמיד מוזמן לשאול אותכם מעבר לשעות השיעור וכאשר תתפנו אתם תיגשו לעזור לו. העזרה המינימלית של תרגיל או שניים בשבוע מעבר לשעות השיעור מעניקה תחושה של בטחון בלתי ניתן להערכה בנקודת מבטו של התלמיד. תזכרו שלעולם לא היה אדם שנתן 100 אחוז מעצמו והצטער על כך.

  2. ידע
    כמובן שזה תנאי בסיסי של המורה לדעת את החומר הנלמד ואת החומר אשר אותו הוא מגיע ללמד.
    גם כאן ניתן להתכונן לפני על מנת להיות בקיא באופן אבסולוטי במהות הרלוונטית. שאלה פשוטה המוכוונת לתלמיד : “באיזה נושאים ספציפית בחומר אתה מתקשה ?” כך תוכלו לבנות מערך שיעור מראש ולהתכונן במידה הצורך בצורה מקיפה על הנושאים. התלמיד יכול להרגיש את הביטחון המוקרן ממכם כאשר אתם בקיאים בנושא והוא מסתמך על ההובלה שלכם בנושא בעקבות ביטחון זה.
    תשאפו להיות המורים והמורות המקצועיים ביותר בתחום שלכם.

  3. אסטרטגיות למידה
    השיעורים היו נהדרים, העברתם את החומר בצורה פנומנלית, התלמיד פותר את כל שיעורי הבית, מגיע למבחן ו “בלק אאוט”.
    חשוב לציין, כי מלבד הידע עצמו, ישנה גישה אולטימטיבית לפתירת תרגילים במבחנים העיוניים בבית הספר.
    ראשית, יש להירגע ולהתייחס לכל מבחן בתור מה שהוא באמת, דפים המלאים בחידות אשר ניתנות לפתירה באמצעות הידע שהתלמיד רכש במהלך השנה. כל מבחן ניתן לגשת גם למועד ב’ ולכן אין ממה לדאוג, בנוסף, חשוב להבין כי הידע שהתלמיד רכש במהלך השנה נמצא במוחו וכעת עליו רק להירגע לפני המבחן על מנת שידע זה ימיר את עצמו לאותיות ומילים אשר תרכיבנה את התשובה הנכונה.

    על מנת לפתור את כל התרגילים במלוא הפוטנציאל חשוב קודם כל לקרוא את השאלה היטב ולנתח אותה במלואה ולא לנסות לפתור את התרגיל. למעשה, כל שאלה מכילה בתוכה את ההכוונה לתשובה. אם מדובר על המקצועות הריאלים כמו מתמטיקה ופיזיקה יש לוודא כי התלמיד משתמש בכל הנתונים שבשאלה לפני שהוא מתחיל לפתור ומשקיע את הדקות הראשונות לניתוח מלא של הנתונים.
    בכל מקצוע הומני יש לסמן את השאלה ואת נושא השאלה ובכך להפנות את התשובה ישירות לכוונת השאלה.

    לא יודע את התשובה ? גם אחרי מספר פעמים שהתלמיד ניסה לפתור את התרגיל ולא הצליח, הדבר אינו מעיד על אירוע קטסטרופלי. תהליך פתירת המבחן הוא ממש כמו חימום השרירים לקראת ריצה ארוכה. בהתחלה לא בהכרח כל התשובות הרלוונטיות מופיעות אך, לאחר צבירת המומנטום במהלך פתירת התרגילים במבחן ניתן להבחין בתופעה שבה התשובה מתגלה פתאום. על מנת לא לבזבז את הזמן ולא לצבור תחושת תסכול במבחן, אפשר לעבור תרגיל, זה בסדר גמור לא לסיים תרגיל במלואו ולחזור אליו שנית לאחר שהתלמיד עבר על כל המבחן. רבים המקרים בהם הפתרון נראה בהיר יותר בפעם השניה שניגשים לשאלה.

הייחודיות של התלמיד

הגישה היישומית המובילה בדינמיקת המורה תלמיד היא ההבחנה כי כל תלמיד הוא עולם ומלואו. אין צורך כלל לנסות ולהשוות בין תלמיד לתלמיד או בין מורה לתלמיד. הדרך האולטימטיבית ליעל את יכולותיו של כל תלמיד היא להרחיב את המקור ההשראתי הסובייקטיבי שלו לביצוע כל מעשה בחייו. כל תלמיד ותלמידה מכילים נושאים אשר מרגשים אותם וכל אדם נולד עם התכונה של הרצון להצליח באותם נושאים. כאשר המורה בונה את הכימיה עם התלמיד בהתאם לנאמר לפני הוא ידע בדיוק מה הם המניעים של התלמיד להצליח, מה הוא אוהב וממה הוא מפחד. עם כלים אלו יכול המורה ליצור סמנטיקה לימודית החופפת לתהליך ההצלחה בנושאים אשר אליהם מתחבר התלמיד ולשאיפותיו האישייות.


ישנו ברק בעיניו של אדם נרגש. מספיק לדבר פעם אחת על נושא שמצית את הבערה הפנימית של התלמיד כדי לחשוף את הברק בעיניו ולחוות תהליך למידה משתנה בעיני התלמיד.
חשוב לציין, כי לעיתים הכימיה עצמה בין המורה לתלמיד היא הגורם המקדם את התלמיד להצליח כלומר, לעמוד בציפיותיו של המורה.

אפילוג

העברת שיעורים פרטיים הינה מסגרת יסודית, רגישה ועמוקה. בסופו של יום שיעור פרטי זוהי דינמיקה הרמונית וחיובית בין מורה ותלמיד. בניית החברות היא הקטר המוביל את אטמוספירת השיעור, ההקשבה, האמפתיה, השאיפה ההדדית והחתירה להצלחה. תהיו אנשים טובים והקרינו את הגרסה החיובית ביותר שלכם כלפי התלמידים. חשוב לציין, שהדוגמה האישית היא מעבר להצלחה במבחן. כל מורה בסופו של דבר ניגש ללמידה מתחושת שליחות אישית של דאגה ושאיפה לעזור ולשפר. כאשר אתם המורים והמורות מודעים ומתחברים אל התחושה הפנימית כך התהליך הלימודי יהיה מובן יותר.