היתרונות של חשיבה אופטימית

 

מקורותיה הפיזיולוגיים של החשיבה החיובית נחקרו רבות ברפואה, וגם אם התהליך טרם הובן בכל מימדיו, המסקנות שלו נטמעו עמוק בתודעה האנושית. בפרספקטיבה של מערכת העצבים המרכזית, הנוירוטרנסמיטור המקושר לאסוציאציות חיוביות, הן הקוגניטיביות והן ההתנהגותיות, הוא הדופמין. למעשה, הקונסטרוקציה הדופמינרגית כוללת זרימה והעברה של מולקולה כימית זו באיזורים שונים במוח, כך שהאודיסיאה הנוצרת על ידי התאים המשחררים דופמין מתחילה בטגמנטום הגחוני, עוברת דרך גרעין האקומבנס והשפעותיה ניכרות גם באמיגדלה ובהיפוקמפוס, שאחראיים בין השאר, גם לאיזון האמוציונאלי ואף להתפתחות הקוגניטיבית של האדם. יתרה מזו, גם בקורטקס הפרה פרונטלי ניתן לראות פעילות של דופמין, אזור זה הוא אופרטיבי בקבלת החלטות ותכנון ארוך טווח.

בנוסף לפרודוקציה המנטאלית והרגשית של החשיבה החיובית, היא גם מייתרת את הנחיצות של התפקודים ההישרדותיים של האדם. לפי מחקרים, מצב של סטרס גורם לייצור מוגבר של ההורמון קורטיזול בבלוטת יותרת הכליה ובהמשך ליניארי לכך, מערכת הדחק הקורטיזולית עורכת שינויים מיידיים בגוף האדם כגון : האצת דופק הלב, עלייה בקצב המטבוליזם, פירוק מהיר של הגליקוגן בכבד, הגדלת נוכחות הגלוקוז בסירקולציה הקרדיווסקולרית והאטת זרימת תאי הדם הלבנים. יתר על כן, תבנית פסיכולוגית מתמשכת של סטרס הנובעת מאקטיבציה קונסיסטנטית של הקורטיזול עלולה לגרום אף לדיספונקציות אימונולוגיות. לפיכך, הסמנטיקה של חשיבה אופטימית אצל האדם היא קרדינלית כדי למנוע היווצרות של פרספציה אינדיבידואלית דיסהרמונית אשר תאפשר את פעילות הקורטיזול לאורך זמן.

לימודים

לימודים

לימודים

כמו כן, במישור המדעי נבדקה אף הקורלציה הפסיכוסומטית בין חשיבה חיובית להיבטים בריאותיים שונים. למעשה, המחקר המדיקלי משופע באפשרויות ורבליות רבות לחשיבה פוזיטיבית, לדוגמה : חיוניות אמוציונאלית, תחושת הרגשה אופטימית, רגש חיובי ועוד, אולם במובן הקונספטואלי הרחב כל המושגים מתייחסים בוריאציה מסוימת לחשיבה חיובית. מבחינה רפואית, התגלה במסגרת אקספרימנטלית מרובת משתתפים וארוכת טווח כי תפיסה אופטימית של המציאות בהווה ובעתיד יוצרת תהליך החלמה אפקטיבי יותר מפתולוגיות הקשורות לסינכרוניזציה מוטורית, ירידה בסיכון לאפיזודה קרדיולוגית, התמודדות קונסטרוקטיבית עם ליקויים אורתופדיים, חיזוק המבנה הפיזי הגלובאלי של הגוף, גיבוש פרדיגמה אידיוסינקרטית המבטאת הערכה עצמית חיובית ואופטימיזציה של תפקודים קוגניטיביים.

בקונטקסט הדידקטי, תיזות בתחום החינוך נערכו בתכלית קומפרהנסיבית של פיתוח אסטרטגיות להגדלת הערך המוחשי והאבסטרקטי של ההישגים הלימודיים, ואכן נמצא שהספקטרום הסובייקיטיבי של התלמיד הינו פרמטר חשוב בשיפור הציונים בבית הספר. יתרה מזו, מודל אינטגרטיבי של הוראה פרטית המדגיש את היתרונות של החשיבה החיובית אצל התלמיד יוביל לדינאמיקה הרמונית של התחושה הפנימית והצלחה טובה יותר בלימודים.