טכניקות רישום

 

בעת המודרנית זוכה אומנות הרישום להיכלל בין סוגי האומנויות הויזואליות. יחד עם זאת, לאורך ההיסטוריה הארוכה של הרישום לא נחשב הרישום כאומנות נפרדת, בפני עצמה, אלא כמעין “הכנה” אומנותית לקראת סוגי אומנויות ויזואליות אחרות. ציירים רבים השתמשו בכלי הרישום על מנת לבצע סקיצה של היצירה העתידית שלהם. דוגמה ליצירה כזו הוא הרישום “שיעור ריקוד” של האומן המפורסם דגה, שלעתים גם נזכר בשם “מתווה לציור שיעור ריקוד”. דגה החשיב את אומנות הריקוד הקלאסי לתחום בעל פוטנציאל לדיוק ולשלמות ולכן נושא הריקוד בכלל ורקדניות בפרט תופסים נפח גדול ביצירותיו. ברישום זה דגה בחן את אופני תנועתה של הרקדנית וכלל לא טרח להציג את הרישום כעבודה מוגמרת אלא כשלב בעבודתו. ברישום ניתן לראות התייחסות בפירוט לפלג הגוף העליון של הרקדנית, בעוד שהרגליים שלה נוצרו באופן לא מדויק כלל. בציור אין כמעט איזכור לצלליות, ישנם קווים לא ברורים שמאופיינים בלחץ לא קונסיסטנטי על כלי הציור ולכן אינם נותנים במה לביטוי של מרחק וכן, האומן אף הכין רישום שני של זרוע הרקדנית בצד ימין עליון של היצירה ורשם לידה הערות.

הורים

הורים

הורים

הטכניקה הנכונה ברישום מיושמת כאשר האומן מחליט ראשית כל אודות התכלית של יצירתו. יצירת הרישום יכולה להוות סקיצה שבה האומן בודק מאפיינים מסויימים אודות יצירתו העתידית. דוגמה לכך היא, כאמור, היצירה של דגה, בה הוא בוחן את הקומפוזיציה הנכונה עבור הרקדנית, שברצונו לצייר בעתיד. בשלב הסקיצה אין לאומן רעיון מגובש ליצירתו העתידית והוא כמו מגשש באפילה האומנותית שלרשותו. במקביל לכך, בשלב רישום המחקר, שהוא השלב הבא, לאומן הרישום יש רעיון ליצירה והוא מבצע מחקר עומק על הדמויות ביצירתו. כאן האומן מנסה להתאים בדיוק יתר את הפרספקטיבה הנכונה, לבנות הצללה מתאימה ולשלב מימדי עומק ומרחב מתאימים. כמו כן, יצירתו הסופית של אומן הרישום היא רישום מתווה. כאמור, בהנחה שהרישום נעשה כפלטפורמה לסוג אחר של אומנות, רישום המתווה היא יצירה סופית של הרישום ולאחר יצירת המתווה, האומן יעביר את היצירה למדיום אומנותי אחר, כמו ציור למשל.

חשוב להבדיל בין הרישום כעבודה מוגמרת לבין הרישום כמתווה לסוג אומנותי אחר. ישנם אלמנטים אשר אופן בנייתם משתנה בהתאם לבחירה זו שהאומן מבצע בטרם ניגש לעבודתו. למשל, ביצירה מוגמרת, טכניקת הרישום מדגישה את הנושא והוא נראה בבירור ביצירה, לעומת נושא מעורפל או מספר נושאים ביצירה אחת, כשהיצירה היא במתווה ההכנה. ביצירה מוגמרת ישנה התחשבות בכלל שטח היצירה, כך שהקומפוזיציה מורגשת כשלמה בעוד שביצירת הסקיצה, ניתן לעתים להבחין בחוסר סדר של החלקים שברישום. נושאים כמו פרספקטיבה, הצללה, אופי הקו ואחרים יבואו לידי ביטוי ברמת הדיוק והשלמות שלהם בטכניקות בניית הרישום, בהתאם לשימוש של הרישום, כיצירה סופית או כבסיס ליצירה אומנותית אחרת.

שיעורים פרטיים ברישום יעניקו לכם הסבר תיאורטי אודות הטכניקות השונות ברישום. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול חוויה אפליקטיבית של התנסות מעשית. מורה פרטית לרישום תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. קווים של יצירתיות יביטו במראה שבתמונה.