חשיבות הפירות והירקות

 

ככלל, הביטויים “פירות” ו”ירקות” מתייחסים לקבוצות מזון אשר מופקים מן הצומח. על פי רוב, אנו קוראים בשם פרי לחלק מן הצמח אשר נוצר מהמבנה הפנימי של הצמח ומכיל גרעין או גרעינים, עסיסיות ומעטפת. כמו כן, ירק אנו קוראים לחלקי הצמח האכילים ולרוב הם אינם מתאימים לתיאורו של הפרי. יחד עם זאת, חשוב להבין שמבחינה בוטנית פירות וירקות הם היינו אך, גדלים ביחד או זה לצד זה ומהווים חלקים מאותו הצמח או מצמחים אחרים ואין ביניהם הבדלים ביולוגיים. אם במונחים קולינריים עסקינן הרי שאנשים מקפידים לקרוא בשם פרי לכל חלק מהצמח שטעמו נע בסקאלה שבין מתוק לחמוץ, כמו תפוח או אבטיח, ואילו ירק אנו קוראים לכל חלק מהצמח שטעמיו הם אחרים או חסרי טעם, כמו כרוב או גזר. יש לציין,  שמבחינה בוטנית, עגבניה למשל היא פרי לכל דבר ועניין ולכן ההבחנה בין פירות וירקות היא מלאכותית לחלוטין ומשמשת אותנו בסטרוקטורה הורבלית בלבד.

ירקות מכילים למעלה מ 90 אחוזים מהויטמינים והמינרלים שהגוף זקוק להם על מנת לתפקד בצורה טובה, עובדה שהופכת אותם למקור מזון בסיסי עבור האדם. מצטיינים בהכלת ויטמינים ומינרלים רבים הם קבוצת ירקות השורש, אשר צריכתם באופן תדיר תחזק את המערכת החיסונית של הגוף ותווסת היטב את פעילות הסוכר והשומנים בדם. צריכת ירקות עליים למשל, שניחנים במראה הירוק שלהם, תגדיל את כמות הברזל בגופנו ותעלה את רמת החמצן בדמנו, אשר שימושיו חיוניים לגוף האדם.

הורים

הורים

הורים

בעוד ישנם ירקות שמעלים את רמת החמצן בגוף, פירות רבים ניחנים בחומרים נוגדי חימצון. תפקידם של חומרים אלו הוא בעיקר לתקן פגמים בתאים ובכך למנוע מחלות ועל כן הם פועלים להאט את הזדקנותנו. בנוסף, על פי רוב הפירות מכילים כמויות רבות של סיבים תזונתיים, אשר תורמים לפעילותה של מערכת העיכול ומווסתים אותה. סיבים תזונתיים בעיקר תורמים להרגשת שובע ובכך מונעים צריכה נוספת של מזון המכיל כולסטרול. כמו כן, הם דואגים לנקות את דפנות כלי הדם מכולסטרול שנצמד אליהם, עקב ריבויו וחוסר השימוש בו, ובכך יכולים למנוע טרשת עורקים, מחלות לב וסרטן.

על פניו, נראה שאין כל מניעה לצרוך כמויות גדולות של פירות וירקות אולם, אין זה מדויק. בנוסף לחומרים שמחזקים את גוף האדם, נמצאים בפירות וירקות אף חומרים שצריכה רבה מהם אינה מומלצת, כמו למשל סוכר. למעשה, ישנם אנשים שמבחינה בריאותית נמנעים מצריכה רבה של פירות וירקות עקב ריבוי הסיבים התזונתיים בהם ולכן, אין צריכתם היא בבחינת טוב מוחלט. מורה פרטית לבישול תסייע לכם להשתמש ביתרונותיהם של הפרי והירק הנכונים בהתאם לטעמים היחודיים שברצונכם להפיק. אתם תגלו ביחד את דרך התזונה ההרמונית בשילוב פירות וירקות. דרך זו תוביל אתכם לעבר קשת של צבעים טעימים ושיפור כישרון הבישול האישי שלכם.