יוגה ומערכת החיסון

 

פעמים רבות נשמעים קולות כמו “חשוב לשמור על מערכת החיסון” או “לחיזוק מערכת החיסון יש ל…” וכולי. אולם, מהי מערכת החיסון ? למעשה, ניתן לקרוא לכל איבר או חלק בגוף, אשר נלחם במזיקים חיצוניים, כחלק ממערכת החיסון. יחד עם זאת, מקובל לקרוא בשם “מערכת החיסון” למולקולות שונות, כמו תאים לבנים, הנמצאים בדם והאחראים על איתור הגורם המזיק וניטרולו. מכאן, שכל עוד מערכת החיסון מתפקדת כראוי, היא אמורה לספק הגנה יעילה לגוף כנגד תחלואות שונות.

מספר עצום של מחקרים תומך בכך שמצבי דחק מתמשכים מהווים את אחת הסיבות המרכזיות למחלות שתוקפות אותנו. כיצד עניין זה קורה ? תחזרו אחורה בזמן, אלפי שנים, ותדמיינו אדם שהולך בג’ונגל ותוקף אותו אריה. באנטומיה של גוף האדם, משתחרר הורמון בשם קורטיזול. הורמון זה מאיץ את המטבוליזם בגוף, מזניק את רמות הסוכר ובעצם, מכין את האדם לעימות אפשרי. בנוסף, נוכחות ההורמון פוגעת בחלק מכדוריות הדם הלבנות, שהן חלק ממערכת החיסון. לאחר העימות המוצלח או בסיום הסיטואציה המלחיצה, בלוטת יותרת הכליה מפסיקה להפריש את הקורטיזול, הוא נשטף מהמערכת והאדם חוזר לקדמותו, כולל פעילות תקינה של מערכת החיסון. כעת, תחזרו להווה ודמיינו אדם שמתמודד עם האתגרים הקיומיים בחברה המערבית המודרנית. האם, לדעתכם, תחושת הדחק מלווה אותו כל יום ? במשך כמה זמן ?

הורים

הורים

הורים

לפיכך, המסקנה המתבקשת היא שרצוי להיעזר כמעט בכל כלי אפשרי על מנת להתמודד בהפחתת הלחץ. אם לא יעשה כן, רמות הקורטיזול בדם עלולות להיות גבוהות תמידית וכתוצאה מכך, מערכת החיסון תיוותר חלשה באופן כרוני ופתולוגי.

בבסיסה, היוגה היא סדרת תרגילי הרפייה שבתרגול תנוחות מסוימות, דואגת להזרמת הדם בגוף למקומות רבים. ייתכן ומקומות אלו לא מקבלים כמויות דם מספקות ובתדירות הרצויה מתוך הרגלי התזוזה הסטנדרטיים של האדם. כאמור, הזרמת דם למקומות אלו מעשירה אותם בחמצן ובביקורים תכופים של מערכת החיסון. בנוסף, רבים מאומני היוגה יודו בכך שתפקידה של היוגה הוא להרגיע את הגוף, להשקיט את המערכת, גם פיזית ובעיקר מנטלית. במידה והאדם מתרגל את היוגה בצורה הנכונה ומצליח להגיע לאיזון פנימי עם עצמו, הרי שבכך הוא מפחית את הפרשת החומרים המזיקים שפוגעים בגופו, כמו הקורטיזול (שמזיק לאחר שהועיל) ועוזר למערכת החיסון לתפקד כראוי.

בשיעורים פרטיים ביוגה לומדים את ביטוי התנוחות והתנועות אשר גורמות להפחתת תחושת הדחק. למעשה, תרגילי היוגה משפרים את היכולת האימונולוגית הטבעית של הגוף ובכך מובילים לאורח חיים בריא יותר. כמו כן, מורה פרטית ליוגה תעזור לכם להגיע לנקודת המרכז של מעגל האיזון הפנימי והמסגרת הלימודית תתקיים באווירה ביתית, נינוחה ונעימה. הפלגה קסומה תגלה את מחוזותיו הנפלאים של אוקיינוס השלווה.