פלדנקרייז ואיכות השינה

 

מורי פלדנקרייז רבים מתייחסים לשינה כפעולה ממשית ויזומה שהגוף מבצע על מנת, באופן מסוים, להחזיר את פעילותו לצורה המקורית והבריאה. למעשה, משה פלדנקרייז עצמו תיאר בספרו “העוצמה האישית” את השינה כמנגנון רוורסיביליות יזום על ידי הגוף ובכך סיווג את השינה כפעולה רצונית ולא כחוסר פעולה סטטי. לפי הפלדנקרייז, תנועה עצמה היא המקור לחיים ומצב של חוסר תנועה הינו מצב של חוסר חיים. לפיכך, שינה היא חלק אינטגרטיבי בחייו של האדם ופעולה יזומה של גופו ולה שימושים רבים, אחד מהם הוא פעילות רוורסיבילית לתפקודו הנכון של הגוף.

באופן כללי, ניתן לחלק את מערכת העצבים לשני חלקים עיקריים :

מערכת סימפטתית : קשורה לגירויים פיזולוגיים, התגובה אליהם מבחינה גופנית ומנטלית. במצב זה האדם בערנות, מוכן להתמודד עם גירויים חיצוניים ולעתים אף נקלע למצבי דחק גופניים, המכונים “סטרס”.

הורים

הורים

הורים

מערכת פרה סימפטתית : מערכת זו היא מקבילה ומשלימה למערכת הסימפטית. היא אחראית על רגיעה, ירידה במדדי גוף שונים כמו לחץ דם, דופק או צריכת חמצן ועוד. מערכת זו חיונית לגוף האדם והיא מתפקדת כתרופת הרגעה ביולוגית פנימית באדם.

השינה מתבססת על פעילות דומיננטית של המערכת הפרה סימפטתית. אדם אשר כרגע נמצא במצב ערנות מוגבר או אפילו סטרס, יתקשה לישון כמובן, וזאת בשונה מאדם שנרגע תחת עץ פרי רענן כלשהו. חלקים רבים מהשינה, בעיקר אלו הראשונים שלה, זקוקים למצב רגוע של הגוף ולירידה במדדים שונים על מנת להנמיך את רמות ההכרה של האדם ולשקוע בשינה. יחד עם זאת, במצב REM , שבו יש תזוזת עיניים רבה והוא מקושר עם שנת החלומות, מדדי הפעילות המוחית דווקא עולים, כך שחלק ממערכת העצבים בהחלט מופעל על ידי המערכת הסימפתטית, במצב השינה עצמו. לכן, למעט מצב שנת החלומות, על מנת להיכנס למצב של שינה, האדם צריך שהמערכת הפרה סימפטית שלו תיכנס לסטטוס דומיננטי. לעומת זאת, במצבים של בעיות בשינה, האדם מתקשה להירגע והמערכת הסימפתטית שלו מסרבת להרפות ונשארת בשליטה שלא נחוצה לאדם ולא מיטיבה עם בריאותו. בשיטת הפלדנקרייז ישנו מיקוד ספציפי לטפל בבעיה זו.

שיעורים פרטיים בפלדנקרייז ילמדו את מהות הקורלציה בין דינאמיקת התרגילים ואיכות השינה. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול חוויה מעשית של וריאציות אימון שונות. מורה פרטית לפלדנקרייז תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. חלום של תנועה יהפוך למציאות חדשה.