מדיטציה על פי אושו

 

סיפור חייו של אושו הוא ססגוני ומיוחד. ראג’ניש צ’נדרה מוהן ג’יין הוא שמו המלא של אושו. לדידו, בגיל 21 חווה הארה, בעת היותו סטודנט לפילוסופיה. אושו זכה במקום הראשון בכל הודו בתחרות הדיבייט הסטודנטיאלית וב 1961 החל ללמד פילוסופיה באוניברסיטה. הוא נודע כמרצה ייחודי, שמורד במוסכמות החברה, אינו מיישר קו עם הקונצנזוס ומעדיף ללמד את תלמידיו במדשאות האוניברסיטה מאשר תחת האור המלאכותי באולמות הפנימיים. בשנת 1966 אושו זנח לחלוטין את העיסוק בהוראה ופתח את האשראם הראשון במומביי. בשנת 1974, בעזרת תלמידיו, הקים את המרכז ללימוד ומחקר המדיטציה בעיר פונה שבהודו. יחד עם זאת, חלומו של אושו היה נטוע בהפצת תורתו לחלקים רבים בעולם.

אולם, ההרפתקה האמריקנית של אושו לא התנהלה כשורה. ב 1981 ביקש אושו אשרת כניסה לארצות הברית בטענה שהינו נזקק לטיפול במחלת הסכרת, ממנה סבל במשך חייו. אושו הקים לתלמידיו מרכז לימודי מדיטציה במדינת אורגון בארצות הברית אולם, תלמידיו הסתכסכו עם תושבי המקום, אלמנט שהוביל לחקירת השלטונות את עסקיו ואת תלמידיו של אושו. למעשה, אושו תמך בחקירה וטען שיש למצות את הדין עם כל מי שאשם, יחד עם זאת ב 1985 נפתחה חקירה גם נגדו, ובעסקת טיעון הוא נקנס בסכום גבוה וחזר להודו. לאחר חזרתו להודו, אושו חידש את הרצאותיו ב”היכל בודהא” שבפונה ומת בינואר 1990.

הורים

הורים

הורים

בעוד שיש להתמודד עם הביקורת האישית על אושו, התנהלות בחייו הפרטיים ועם תלמידיו ומאמיניו, רעיונותיו היו מהפכניים מטבעם. אושו סבר כי המדיטציה הפאסיבית, בה האדם נמצא בתנוחה יחידה, שוקע ברמות ההכרה ומנסה להגיע לתובנות גבוהות, אינה מתאימה לרבים ובעיקר לא מתאימה לאנשים מחוץ להודו. אושו הבין כי אורח החיים המערבי מאלץ את האדם לעסוק בעיסוקיו השונים במשך רוב שעות היממה ובשעות שאינו מפרנס, עליו לפנות זמן למשפחתו או שהוא פשוט מאוד עייף. לפיכך, אושו גרס כי כל פעולה שהאדם עושה, הוא יכול לעשותה באופן מדיטטיבי. אישה שמנקה את הבית יכולה לעשות כן בעזרת תרגול מדיטציה שמותאמת לה, כך גם הבנקאי שיושב מול המחשב ומדבר עם לקוחות הבנק ואף פועל הבניין שעובד בגובה של עשרות מטרים  מעל פני האדמה. הגדולה של המדיטציה על פי אושו הינה שהיא מחולקת לסגנונות שונים וכל אחד יכול לבקש להתאים עבורו את המדיטציה המתאימה לו. אושו כינה את המצב המדיטטיבי האולטימטיבי בשם  No mind , כלומר ביצוע פעולות באופן אינסטינקטיבי, ללא שיפוט, ללא דעות קדומות וללא חשיבה כלל, כך האדם מתאחד עם זרימת האנרגיה הקוסמית.

שיעורים פרטיים במדיטציה על פי אושו מתאימים לכל אדם שרוצה לחוות את השלווה הפנימית הקיימת בתוכו. למעשה, אורח החיים בחברה המערבית המודרנית מהווה אפיזודה הישגית המתקיימת מעבר למרחבי הזמן החופשי ולכן, תהליך ההתבוננות המדיטטיבי הינו נקודת עצירה אידיאלית. מורה פרטית למדיטציה תלמד את היסודות המעשיים בפרספקטיבה הייחודית של אושו והתהליך הלימודי יתקיים באווירה ביתית, נינוחה ונעימה.