מדיטציה והמערכת האמוציונאלית

 

מדיטציה הינה כלי שעוזר לאדם לבצע התבוננות פנימית ובעזרת מעברים בין מצבי תודעה שונים, להתוודע לחולשותיו, הפיזיים והנפשיים ולשאוף לתקנם. שיטות מדיטציה רבות פותחו לאורך ההיסטוריה בחברות שונות והפרקטיקה שבהן ייחודית לכל תרבות ותרבות. יחד עם זאת, בכולן ישנה שאיפה שהאדם המתרגל יתקרב, בעזרת המדיטציה, לכוח העליון ויקבל ממנו אנרגיית חיים נוספת.

במקורה, המדיטציה בכל צורותיה עובדת עם כוחות מנטליים ורוחניים באדם, ובעזרתם משפרת את כל תפקודי הגוף. אחד מהשינויים שמדיטציה נכונה יכולה לגרום לגוף הוא להביאו למצב של היפו-מטבוליזם, בו ישנה ירידה במדדים פיזיולוגיים שונים, במילים אחרות : מנוחה. למעשה, שינה לא נחשבת למנוחה של המוח, נהפוך הוא, ברוב שלבי השינה המוח פעיל ביותר, שהרי מתבצעות פעולות ספיגה ואסימילציה של אירועי היום והתקופה האחרונה, בעיקר נשמרים דפוסי זיכרון.

הורים

הורים

הורים

קורלציה מעניינת ביותר יוכל האדם למצוא בפעילותו של הגאבא ( GABA ). גאבא הוא שם קיצור לחומצה אמינית הקיימת בכל ממלכת החי. חומצה אמינית זו היא מהסוג המעכב. למעשה, גאבא הוא החומר המעכב הנפוץ ביותר שקיים במוח האדם אולם, מה תפקידו ? תאי מערכת העצבים נקראים נוירונים וביניהם יש רווח, הנקרא המרווח הסינאפטי. ככל שחומר מסוים נשאר שם זמן רב יותר, כך השפעתו על הנוירונים גדלה. גאבא אחראי על הורדת הפעילות החשמלית בנוירונים ובכך מרגיע את מערכת העצבים והגוף כולו. תרופות הרגעה רבות גורמות להישארות של הגאבא בסינפסה ומונעות ממנו להיקשר לתאים, על מנת להאריך את השפעתו. חוסר בגאבא או ליקויים בתפקידו עלולים להביא את האדם לחרדה, דיכאון, פירכוסים, אובדן זיכרון, העלאת רמות הסוכר בגוף, העלאת לחץ הדם, שבץ ואף אירועי לב. אם כן, גאבא הכרחי לפעילותו התקינה של הגוף.

המחקר המדעי מצא את כל התופעות שהוזכרו בפסקה הקודמת כקשורות לפעילות המדיטציה. אנשים שתרגלו מדיטציה באופן שיטתי ולאורך זמן, נהנו בדיוק מאותם היתרונות שמקנה הגאבא בפעילותו. כמו כן, המחקר מצא אף האטה בפעילות מוחית של עיבוד אינפורמציה חיצונית ובמקביל, עליה באזורים הקשורים לרגשות, חילוף חומרים וויסות נשימה, כלומר כל האיזורים שפעילותם בגוף היא אוטונומית, לא מודעת. במיפוי תפקודי המוח בתהודה מגנטית ( fMRI ) נראה שבזמן מדיטציה עמוקה ונכונה, מבנים מסויימים במוח מאיטים את פעילותם, כמו התלמוס והאונה הפרונטאלית. למעשה, אלו בדיוק החלקים שאחראים על עיבוד אינפורמציה ותכנון פעולות מורכבות.

שיעורים פרטיים במדיטציה יעניקו לכם את היכולת התיאורטית להתבונן במערכת אמוציונאלית מאוזנת. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול חוויה מעשית של דרכי תרגול מדיטטיביות על מנת להגיע לאקוויליביריום רגשי. מורה פרטית למדיטציה תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. ביחד תגלו את שלוות הברקים והרעמים הקיימים בתוך הארה.