מדיטציה והגוף הפיזי

 

עד לפני עשרות שנים פולמוסים רבים הציפו את תחומי המחקר אודות הקשר או אי הקשר בין הגוף הפיזי לסטטוס נפשי. היו פרדיגמות שתמכו בסברה שאין כל הוכחה אמפירית לקיום “נפש”. לטענתם, בעוד אנשים חשים את גופם בכל רגע נתון כמעט, לא ניתן לחוש באותה צורה את הנפש, וכל מאורעות הנפש הינם בעצם מאורעות הגוף הפיזי. שינויים שהאדם חווה בגופו, משפיעים הן על מצבו הרגשי והן על התנהגותו ולכן, בשגגה הוא מפרש שינויים אלו כשינויים נפשיים, כשלמעשה הם גופניים גרידא. אסכולות אחרות גרסו כי הנפש בהחלט קיימת אולם, אין לאנושות, בנקודת זמן זו, אמצעים מספקים על מנת למדוד את מדדיה. יחד עם זאת, לדידם, בהחלט ניתן למדוד שינויים נפשיים באמצעות הגוף הפיזי של האדם. דוגמה לכך יכולה לבוא לידי ביטוי באדם שייחשף למצב של סטרס, ובכך יגביר את קצב המטבוליזם שלו, ללא כל שינוי פיזי חיצוני.

במהלך מאה השנים האחרונות, המחקר המדעי בתחומים רבים השתכלל ומסקנותיו ברורות וישימות יותר. ניתן לראות זאת ברפואה, בפסיכולוגיה, במדעי החיים ובתחומים נוספים. כיום, רוב המדענים שלמחקרים שלהם יש קשר עם גופו הפיזי של האדם יראו לנכון לציין כי מערכים נפשיים באים במגע עם הגוף הפיזי, גם מושפעים ממנו וגם יכולים להשפיע עליו. המונח המקובל לתיאור קשר זה הוא : “פסיכו-סומטי“, פסיכו – נפשי, סומטי – גופני. בקלות ניתן לשייך מצבים נפשיים מסויימים, אם לא את רובם הגדול, למאורעות גופניים שהאדם חווה. למעשה, החידוש בעשרות השנים האחרונות בא לידי ביטוי בתהליך ההפוך, שחוויות נפשיות של האדם בעלות יכולת השפעה על גופו הפיזי של האדם.

הורים

הורים

הורים

בבסיסה, מדיטציה עוסקת ברמות מודעות בנפש האדם. נכון לומר שפעמים רבות מדיטציה דורשת מצבים פיזיים שהגוף צריך להימצא בהם אולם, רוב העבודה של האדם במצבים מדיטטיביים נעשית תוך שילוב רמות שונות של הכרה ותרגולים של התבוננות והבנה מנטליים. יחד עם זאת, נערכו מחקרים רבים בעולם שממצאיהם תומכים בכך שהמדיטציה מסייעת, ובאופן שאינו זניח, לשיפור בריאותו הפיזית של האדם. ניתן לחקור רבות בנושא, וחשוב להכיר לפחות מחקר מרתק אחד בתחום זה. צוות חוקרים אמריקאים ערכו מחקרי אורך של מספר חודשים על מצבם הבריאותי של אנשים שתרגלו מדיטציה. במדידות פיזיות, לאחר ניפוי גורמים אחרים, נמצא שיש קשר ישיר בין תרגול מדיטציה לבין פעילותו התקינה של האנזים טלומראז. בין שאר פעולותיו החיוניות, אנזים זה מאריך את אורך החומר הטלומרי לאחר התחלקות התאים ובכך מספק יכולת לתאי הגוף להתחלק מספר רב יותר של פעמים. משמעות הדבר היא שבפועל המדיטציה מאריכה את חיינו, וזו מסקנה ראשית רק מהמחקר הנוכחי. כאמור, כמויות רבות של מחקרים נערכו אודות השפעות תרגול המדיטציה על מדדים פיזיים של גופנו והם ראויים להעמקה.

שיעורים פרטיים במדיטציה מעניקים את המסגרת לתרגול מדיטטיבי מדויק ומאוזן. כמו כן, ידוע שחווית המדיטציה כוללת דינאמיקה של התבוננות פנימית ולכן, כדי להגיע לשיפור אופטימלי בתפקוד הגוף הפיזי חשוב לתרגל באופן אינדיבידואלי ולא בקבוצה. מורה פרטית למדיטציה תראה לכם את הדרך האידאלית להתחבר לעצמכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה.