שיעורי טאי צ’י בהתאמה אישית

 

אחת הפרדיגמות במדעי החברה גורסת כי אם אדם מבקש עזרה בתחום מסוים, הרי שאיננו חזק בתחום זה ולכן מבקש בו סיוע. כך ניתן לומר על אדם שהוא פסיכולוג במקצועו אולם, יקרא לאיש המחשבים שלו כשיש בעיות עם התוכנה, בה הוא משתמש, בבית או במשרד. דוגמה נוספת יכולה להיות טמונה בכך שאיש עסקים מצליח יכול להתקשר מיד לחשמלאי, לאחר שקפץ מתג בביתו. הנטייה של אנשים היא לפתח תחום התמחות בחיים, אשר התמקצעות בו תתגמל אותם בדרך כלל בפרנסה, ואם נפל מזל בחלקם, גם בעניין מסוים. אנשים יכולים לגלות בקיאות במספר תחומים אולם, לא תראו אדם שיכולתיו נפלאות בכל תחום הקיים בעולם. בני אדם נוטים להיעזר באנשים אחרים ועל כן מה יעשה אדם שמרגיש תחושת לחץ בחיים ?

סברה אחרת שמשמשת בגדר הנחה בפסיכולוגיה היא שהאדם שמגיע לטיפול אצל איש מקצוע מרגיש מצוקה. על פי רוב תהליך הטיפול הפסיכולוגי אמור לעודד את האדם בחשיפת הבעיה, לאט ובקצב שלו ועם חששות גדולים. לעומת האנשים שנידונו לעיל, בין אם שזקוקים לעזרה באופן פיזי או שחפצים בסיוע ממטפל נפשי, לא תמיד האדם יודע שהוא נזקק לתרגול הטאי צ’י. למעשה, עם כל הפופולריות של האומנות הזו, לא נכון לומר שכל מי שיכול לקבל תועלת רבה משיעורי הטאי צ’י, מודע לכך. נהפוך הוא, אנשים רבים חווים מצבי דחק גדולים ותכופים מאוד, מתהלכים מכווצים, פיזית ומנטלית, ואינם מודעים כלל שניתן להתמודד עם מצבים אלו במישורים רבים.

הורים

הורים

הורים

בשנות ה 80 , לאחר עשרות שנות מחקר, חוקר בשם ריצ’רד לזרוס סיכם שבהתמודדות עם לחץ ניתן להתמודד עם מקור הלחץ עצמו או עם הסימפטומים שלחץ זה מעורר באדם. מצבי סטרס מאפיינים רבים מבני האדם וניתן לומר שזהו גורם שמשותף לרבות מתרבויות העולם. הלחץ נחווה אחרת בתרבות בישראל מאשר בהודו למשל, אולם, תסמיניו דומים. למעשה, שני אנשים שונים בישראל יכולים בהחלט להרגיש תחושת לחץ ממקורות שונים, בעוצמות שונות ובתדירות שונה, יחד עם זאת שניהם יחוו את אותם הסימפטומים ושניהם היו מעדיפים להמשיך לחיות ללא התמודדות עם הלחץ. במידה ומקור הלחץ חשוב מספיק, הוא כנראה ימשיך להתקיים ושניהם יצטרכו להתמודד איתו, וחשוב ששניהם ידעו גם, שניתן כן להתמודד עם התסמינים הגופניים והנפשיים של הלחץ. כדאי להבין שכל אחד מהם צריך להתאים את ההתמודדות עם מקור הלחץ ועם הסימפטומים שלו לדרך שלו, בקצב המתאים לו ובתרגול הפרקטיקה הרלוונטית ביותר עבורו.

כפי שהתגלה במחקרים רפואיים רבים, תרגול הטאי צ’י מסייע להפחתת רמות הסוכר בדם, שומר על פעילות תקינה של המערכת הקרדיווסקולרית, מגדיל את יכולת האימונולוגיה הטבעית, משפר את רמת הכושר הגופני ותורם ליציבות הפיזית. כמו כן, ישנו אף היבט פסיכולוגי חשוב בתרגול דינאמיקת תנועות הטאי צ’י והוא צמצום משמעותי בתחושות פנימיות של לחץ, דיכאון וחרדה. מורה פרטית לטאי צ’י תתרגל איתכם את האומנות הסינית הייחודית באווירה ביתית, נעימה ונינוחה. המסגרת הלימודית תתקיים לפי קצב התקדמות אישי ושבעת עקרונות הטאי צ’י : קלות, איטיות, מעגליות, רציפות, זריזות, רוגע ולשקוע יהפכו לנקודות של אור בחייכם.