ההיסטוריה של הטאי צ’י

 

טאי צ’י צ’ואן, בשמה המלא, היא אומנות לחימה סינית שבעבר תרגלו אותה לשם הגנה עצמית ולמטרות בריאותיות. האומנות הפכה פופולארית, צברה תאוצה גלובאלית ומאות מיליוני בני אדם בעולם משתמשים בה כיום. הרוב המוחלט של אנשים המתרגלים טאי צ’י עושים זאת לתכלית בריאותית וההיבט הלוחמני של אומנות לחימה זו נזנח. הפירוש המילולי של טאי צ’י צ’ואן הוא : “האגרוף הגדול העילאי”. אומנות זו נשענת במקורה בין היין ליאנג, צמד ניגודים מקבילים, המשלימים זה את זה. תיאוריית היין והיאנג מהווה את הבסיס לפילוסופיה הסינית כולה, לרפואה הסינית ולדת הטאואיזם. היות והטאי צ’י היא חלק בלתי נפרד מהפילוסופיה הסינית, שואבת אומנות זו את היציבה, התנועה והלחימה שלה מהיין והיאנג.

ההיסטוריוגרפיה של הטאי צ’י אינה מתועדת בקפידה כך שקשה לתאר בפירוט רב את המקום והזמן המדוייקים בהם ניתן לומר בבירור שנמצא המקור לאומנות לחימה זו. ישנם מקורות המצביעים על תרגול הטאי צ’י בכפר שבט צ’ן, במחוז חנאון, בסוף המאה ה 16. יחד עם זאת, ישנו ויכוח ער וסוער, אשר טרם יושב, אודות מקורות הטאי צ’י. בעוד שישנם חוקרים שתומכים בתאוריית כפר צ’ן, המתנגדים לה טוענים כי תושבי הכפר המציאו שושלת חדשה וטענו כי היא זו שפיתחה את אומנות הלחימה, וזאת על מנת להעלות את יוקרתיות הכפר בסין ובעולם ולגרום לתיירות ערה. מקובל גם לייחס את המצאת הטאי צ’י לנזיר טאואיסטי מיתי בשם ג’אנג ספנאנג, כאשר יאנג לו צ’אן ירש את אומנות הלחימה, ייבא אותה לשנחאי ובכך הפך אותה לידועה וגרם להפצתה בכל סין ובעולם כולו.

הורים

הורים

הורים

בימי המהפכה התרבותית בסין ברחו רבים ממתרגלי אומנויות הלחימה הסיניות הקלאסיות להונג קונג ולטיוואן. עם זאת, גורלה של הטאי צ’י היה טוב מהרבה אומנויות לחימה אחרות בכך שבסופו של דבר, הטאי צ’י הוכרה על ידי השלטון כתרגיל התעמלות ורפואה מונעת למעמד הפועלים, בדומה לצ’י קונג. התייצבותה של הטאי צ’י בקונצנזוס החברה הסינית וקבלת יחס חם מהשלטונות, הפכו את הטאי צ’י לאומנות לחימה מהמתורגלות ביותר בסין. למעשה, כיום מיליוני אנשים בסין ובעולם כולו קמים בבוקר ומתרגלים את תנועות הטאי צ’י על מנת לשפר את בריאותם.

אומנות הטאי צ’י מאופיינת בטונוס שרירים נמוך ולכן, על מנת לתרגל אותה באופן נכון יש להיעזר בליווי מורה מקצועית. מורה פרטית לטאי צ’י תלמד אתכם את הבסיס התיאורטי הנחוץ להבנת מהות מכלול התנועות, ותתרגל ביחד איתכם את האומנות הסינית אצלכם בבית. כמו כן, חשוב לתרגל את תבניות הדינאמיקה הפיזית בוריאציה מדוייקת על מנת לקבל אפקט בריאותי מקסימלי. קואורדינציה, גמישות, בריאות גופנית ומודעות בתנועה יהפכו לחלק אינטגרלי מהמוטוריקה הקיומית שלכם.