שיעורי רישום בהתאמה אישית

 

אומנות הרישום היא עתיקת יומין אולם, רק לאחרונה החלה הקהילה האומנותית להתייחס אליה כאומנות נפרדת, העומדת בפני עצמה. ניתן לראות כי במושגים היסטוריים, עד ממש לאחרונה, נחשב הרישום כפלטפורמה לסוגי אומנות אחרים, כמו ציור או פיסול. לדוגמה, ה”מתווה לציור שיעור ריקוד” של האומן דגה, מבטא את חוסר השלמות האינהרנטית שברישום, כתחנה לקראת ציוריו הסופיים. אולם, חשוב לציין שהרישום של דגה הוא משנת 1874, כלומר נוצר בעת החדשה ולא בימי הביניים או בתקופת הרנסאנס, כך שבעוד שבתקופות אלו הרישום נשא תפקיד של הכנה לקראת יצירה מוגמרת אחרת, בעת החדשה הוא נחשב כאומנות בפני עצמה והרישום של דגה מהווה את היוצא מן הכלל בנושא זה.

במקביל לזאת, חוקרים רבים מדגישים כי ישנן עדויות לכך שלעתים אף בימי הרנסאנס ליצירות רישום מסויימות היה מעמד של יצירה אומנותית בפני עצמה. למשל, ליאונרדו דה וינצ’י, שנחשב כעילוי בתחום הציור, היה גם איש אשכולות ורבים ראו בו אוטוריטה גם במתמטיקה, הנדסה, פיסול, מוזיקה ועוד. דה וינצ’י נהג לבנות רישומים בעיסוקיו הרבים והמפורסם שבהם הוא האדם הוויטרובי. רישום זה בא להעלות על הנייר את מחשבותיו של דה וינצ’י אודות מבנהו האנטומי של האדם מבחינה סימטרית ופונקציונאלית. לפיכך, בעוד שדה וינצ’י התייחס לרישום שלו כסקיצה למחשבותיו, אחרים ראו בו יצירה מוגמרת בפני עצמה, כבר בשנת 1490.

הורים

הורים

הורים

כיום, אין ספק שהרישום היא אומנות בפני עצמה ואומן שברצונו לבצע רישומים בגווני האפור, עם עיפרון בלבד וליישם טכניקות של פרספקטיבה והצללה, יכול להכין יצירה שעומדת בפני עצמה. למעשה, רישום מתבצע בעזרת עיפרון בעיקר, כך שאלמנטים של מרחק, תפיסה מרחבית ופרספקטיבה ניתן לתאר בעזרת טכניקות לחיצה על העיפרון, תוך שימוש בנקודות מגוז אותן קובע האומן. יחד עם זאת, בעבר נהגו ליצור רישומים גם בעזרת פחם, גירי פסטל ומכחולים צבעוניים, אם כי הרישום בוצע בעזרת צבע אחד ולרוב לא עירבבו צבעים שונים ברישום אחד.

חשוב להבין כי הרישום נמצא כמעט בכל היבט של החיים. מלבד אומני הרישום, אנשי מקצוע רבים נעזרים בטכניקות הרישום בתחומי חייהם, לעתים מבלי להגדיר אותם כרישומים. במובן הקלאסי של הרישום, מהנדסים ואדריכלים מכינים רישומים של מבנים שברצונם ליצור או לשדרג. כמו כן, מוזיקאים נעזרים ברישום תווים או אקורדים, סופרים מכינים רישומים של יצירותיהם וכמעט כל בני האדם בחברה המערבית המודרנית רושמים, ובמידה והפעולה נעשית על גבי נייר הרי שזוהי וריאציה של אומנות הרישום.

שיעורים פרטיים ברישום יתאימו את התבנית התיאורטית למאפיינים הייחודיים של כל אדם. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול ביטוי מעשי של התנסות סובייקטיבית. מורה פרטית לרישום תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי.