חוקיות הפרספקטיבה בציור

 

פירושה המדויק של המילה פרספקטיבה הוא השקפה או נקודת מבט. בהקשר לאומנות הציור, פרספקטיבה היא טכניקת ציור אשר נועדה להעביר מציאות תלת מימדית, במובן הפיזי שלה, למסגרת הציורית הדו מימדית. למעשה, איפיון של ראיית המציאות בצורה של שלושה מימדים בא לידי ביטוי בכך שישנו מרחק בין שתי עיניו של האדם ובכך, בעוד עינו האחת תופסת את האובייקט בצורה ויזואלית, העין השנייה מסוגלת להבחין בתכונות המרחק והעומק של אותו האובייקט, אלמנט שיוצר את המימד השלישי בראייה. התפיסה המוחשית של הציור היא לעולם אינה בשלושה מימדים היות ופיזית אין לציור את מימד העומק. יחד עם זאת, ציורים רבים נותנים הרגשה של עומק או מרחק וביצירה מסוג זה ישנה פרספקטיבה.

טכניקת הפרספקטיבה יכולה להתבטא בנקודת מגוז אחת, שהיא מסמלת כמו מקום ניקוז רעיוני של האלמנטים בציור, נקודה בעומק שממנה יוצאים כל הקווים הגיאומטריים של האובייקטים בציור ובכך מושגת תחושה של עומק. בנוסף, פרספקטיבה יכולה להיות בנויה משתים או משלוש נקודות מגוז, כלומר הציור יכלול, בנוסף לעומק, גם נקודות באופק אשר מהן יצאו קווי מתאר דימיוניים והציור ייבנה על פיהם ובכך, הציור יכלול עומק הן של האורך והן של רוחב הדמות ולמעשה, ציור זה יבליט השקפה קלאסית של תלת מימד בציור דו מימדי. במידה וציור מסוים מנסה לתאר מציאות ממשית, הצייר חייב להשתמש בשלוש נקודות מגוז, כמו במציאות הפיזית.

הורים

הורים

הורים

הפרספקטיבה המתמטית החלה להתפתח בצורה מדויקת ומואצת יותר החל מהמאה ה 15 בעיקר בעת ביצועיו של האדריכל פיליפו ברונלסקי. כמו ברונלסקי, רבים השתמשו בפרספקיטיבה זו בעיקר לצורכי אדריכלות בתחילה אולם, השימוש בשיטה הפך לנחלתן של דיסציפלינות רבות וביניהן הציור. פרספקטיבה מתמטית משתמשת בנקודות המגוז לביטוי עומק הציור או להדמיית מרחק, כך שבעוד שאלמנטים מסוימים בציור מוצגים כקרובים יותר, אחרים נראים רחוקים יותר. הדמייה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהקטנת הרקע במימדיו או ביצירת קווים אלכסוניים כאשר האובייקטים שבציור הולכים וקטנים בהתאם לאלכסונים גיאומטריים, כמו במציאות תלת מימדית.

פרספקטיבה בציור יכולה להיות מושגת אף באמצעות טכניקת הספומטו, השיטה המעורפלת. טכניקה זו מאפיינת ציור אשר משקף תחושת עומק באמצעות דיהוי מדורג של הצבע, כך שאלמנטים קרובים יהיו בוהקים וצבעם יהיה חזק יותר ואילו אלמנטים רחוקים יותר יהיו בעלי צבע דהוי במקצת. הציור המפורסם ביותר שנעשה בטכניקה זו הוא המונה ליזה של ליאונרדו דה וינצ’י, אשר הוא גם זה שטבע לראשונה את המושג ספומטו. מסביב לעיניה של הדמות שבציור המונה ליזה ניתן להבחין בערפול והחשכה מסויימים והם אלו שיוצרים את תחושת העומק.

שיעורים פרטיים בציור יעניקו לכם הסבר תיאורטי אודות חוקיות הפרספקטיבה בציור. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול ביטוי מעשי של תרגול סובייקטיבי. מורה פרטית לציור תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. מחשבה עמוקה תהפוך לתבנית ויזואלית של מציאות מקבילה.