מאפיינים בכתיבה יוצרת

 

בפרספקטיבה הייחודית של הכתיבה היוצרת חשוב להקפיד על התאמת המשלב הלשוני לסגנון שבו אמור הטקסט להיכתב, כלומר, האם להשתמש בשפה גבוהה, מליצית, פיוטית או בשפה פשוטה כמו שפת הדיבור. כך לדוגמה, דמותו של ילד קטן תדבר בשפה פשוטה מאחר ואם יעשה שימוש בשפה מליצית הכתיבה לא תהיה אמינה. כמו כן, יש לציין כי לכתיבה יוצרת יש מאפיינים ספציפיים שחשוב להכיר ולהטמיע כדי לשפר את יכולות הכתיבה. להלן חלק מכללי הכתיבה היוצרת, שרצוי לדעת :

פירוט יתר : ישנם תכנים שניתן לדלג עליהם ואין צורך להתעכב בפירוט יתר. הקורא מבין מהטקסט התרחשויות שונות גם מבלי שכותבים עליהם במפורש, ולעיתים יבין זאת בהמשך. פירוט יתר מתאים לכתיבת רומנים ארוכים לכן, חשוב כי הכותב ילמד מתי לשחרר את המידע החיוני, בקצב ובתזמון נאותים.

משפטים מורכבים : קיימים מגוון אפשרויות וסגנונות כתיבה וכל כותב יכול לבחור את הסגנון שמוצא חן בעיניו. בהתאם לכך, ניתן לכלול משפטים מורכבים או לפרק משפט מורכב לשני משפטים. רצוי לא להעמיס הרבה משפטים מורכבים על הקורא.

הורים

הורים

הורים

שמות הדמויות : חזרה יתרה על שם הדמות לא רצויה, ניתן להשתמש גם במילים “הוא” או “היא”.

דיאלוגים מול מספר כל יודע : תיאור התרחשות במילותיו של מספר הכל יודע עלול לעייף את הקורא לכן כדאי לגוון ולהכניס גם דיאלוגים.

תרגום בגוף הטקסט : במידה והכתיבה היא למבוגרים אין צורך בפרשנות או בהסברים מפורטים בצד האמירות של הדמויות.

מחשבות : ראשית, אין לציין במירכאות מחשבות של דמויות. שנית, רצוי לא לכתוב את המחשבה של הדמות לצד המילים “הוא חשב”. כמו כן, כדאי לכתוב בגוף שלישי את מחשבותיה של הדמות במקום בגוף ראשון.

בנוסף, במסגרת הכתיבה היוצרת חשוב כי הכתיבה תהיה תקינה ונכונה. לכן, לאחר כתיבת הטקסט יש לבצע עריכה לשונית לתיקוני שגיאות כתיב, טעויות בהקלדה, טעויות בשימוש בסימני הפיסוק, תיקון שיבושי לשון והטיית פעלים, שילוב נכון של מילות יחס, מיקום נכון של המילים במשפט ועוד.

שיעורים פרטיים בכתיבה יוצרת ידגישו את נושא אסימילציית המאפיינים הורבליים הנכונים. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול ביטוי מעשי של כתיבה המשלבת אלמנטים מילוליים ייחודיים. מורה פרטית לכתיבה יוצרת תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי.