כתיבה של סיפור קצר

 

סיפור קצר הוא מעשה יצירה והינו בעל קווים מנחים למלאכת כתיבתו, מעין כללים או תפריט שאדם שמקפיד לפעול לפיהם יכול ליצור סיפור איכותי. יחד עם זאת, על מנת לכתוב סיפור קצר וחווייתי נדרש מהכותב לעיתים אף ניצוץ פנימי של אמת אישית. למעשה, חדוות היצירה טבועה באנשים רבים וניתן לתרגם את רגעי ההשראה האינדיבידואליים באמצעות כלים ותבניות ורבליים אל הנייר דרך כלי הכתיבה.

חשוב להבין מהו סיפור קצר וכיצד לגשת לכתיבת טקסט קצר ואיכותי, המעביר בבהירות את המסר ואת סיפור העלילה של היוצר. סיפור קצר דומה לסיפור ארוך וגם בו יש עלילה, דמויות, התחלה וסוף. לכן, הכללים לגבי כתיבת סיפור ארוך, כדוגמת רומן, תקפים גם לכתיבת סיפור קצר. הסיפור צריך להיות קצר בהיקפו, ולרוב נהוג להגדיר סיפור קצר להיקף של עד 7,000 מילה, כ 20 עמודים מודפסים ברווח של שורה וחצי. לכן, יש לפעול בגישה מצמצמת בכתיבה וכך העלילה תעסוק לרוב בנושא מרכזי אחד. בסיפור הקצר יכולות להופיע מספר דמויות, זמן ההתרחשות לרוב יהיה קצר, נהוג לוותר על תיאור אירועים רחב וגם רצוי להשתמש בשפה גבוהה שמעבירה מסר מדויק בכמות מילים קטנה יחסית.

הורים

הורים

הורים

בסיפור קצר נהוג להציג את הרעיון והמסר המרכזי באופן ברור כבר בפתיחה, כמו הצגת קונפליקט או הבעיה סביבם נסוב הסיפור, כאשר הגיבור הראשי בסיפור מתמודד לרוב עימם. לכן, לאחר גיבוש הרעיון יש לבנות את הסיפור שמעביר את הקונספט ולהרכיב עלילה במסגרתה מתרחש הקונפליקט. ניתן לתכנן את העלילה על כל פרטיה וכל ההסתעפויות שלה טרם ניגשים למלאכת הכתיבה ולאחר מכן להעלות על הכתב את ראשי הפרקים והתהוות העלילה. לעומת זאת, כותבים אחרים נוהגים לבחור סיטואציה מסוימת, להציב את הדמויות וליצור קו עלילה בסיסי.  בדרך זו העלילה קורמת עור וגידים תוך כדי תהליך הכתיבה.

לאחר גיבוש הרעיון ומתווה העלילה יש להחליט על הדמויות: הדמות הראשית, הדמות הנגטיבית, דמות אנטי גיבור, דמות או דמויות משניות. הדמות הראשית זוכה להתייחסות העיקרית ולכן הינה מורכבת ובעלת תכונות רבות, לעיתים תכונות מנוגדות, ובמהלך הסיפור עוברת הדמות טרנספורמציה והתפתחות. הדמויות המשניות יהיו לרוב שטוחות יותר ויפעלו במסגרת התכונות המוגדרות להן, בהתאם לעלילה. למעשה, דמויות אלה לרוב אינן זוכות לפיתוח מימדי רב. כמו כן, כדי לאפיין את הדמות הראשית, יש להכירה לעומק ולהגדיר פרטי זהות, ביוגרפיה ומאפיינים שונים, החל בשם, גיל, מין, מראה, רקע חברתי, השכלה, מקצוע, משפחה וכדומה. בשלב הבא ממקמים את הסיפור במרחב ובזמן ובוחרים מיקום בו מתרחשת העלילה.

שיעורים פרטיים בכתיבה יוצרת ילמדו את היסודות התיאורטיים לכתיבת סיפור קצר. כמו כן, התהליך הלימודי יכלול ביטוי מעשי של יצירתיות מילולית באפיזודה תבניתית. מורה פרטית לכתיבה יוצרת תלמד אתכם באווירה ביתית, נינוחה ונעימה ובקצב התקדמות אישי. התוחלת הלינגוויסטית תביט בחוויה חדשה של הגשמה עצמית.