כל מה שצריך לדעת על שיעורים פרטיים 

 

מחיר

מה המחיר של שיעור פרטי ?

מחיר של שיעור פרטי נע בין 100 ל 150 שקל לשעה, 60 דקות. אולם, ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על תנודתו של המחיר :

  • כמות התלמידים שיש למורה.
  • הניסיון האישי של המורה.
  • קושי נושאי הלימוד.
  • מיקום בארץ.

כמות : כמובן, שהמורה יחליט להעלות את המחיר לשיעור ככל שכמות התלמידים תגדל אצל מורה ספציפי והוא יראה כי ישנה עליה בביקוש לשירות הלימודי שאותו הוא מעניק.

ניסיון : הניסיון האישי של המורה הוא אינדיקציה לכך שהוא בקיא בחומר שאותו הוא מלמד ושהמורה הוביל והכין כמות גדולה של תלמידים לקראת המבחנים. למעשה, אלמנט זה מבטיח פתרון לשאלות בכל נושא אותו מלמד המורה.

קושי : כיוון שכמות המורים המלמדים מתמטיקה 5 יח’ לכיתה יב’ היא קטנה יותר מאשר חשבון לכיתה ג’ מטבע הדברים שהביקוש וההיצע יהיו בהתאם ( מצרך נדיר לרוב יהיה יקר יותר ). החוק אינו תקף רק למתמטיקה אלא לכל המקצועות המורכבים יותר והכנה לבגרויות.

מיקום : בשל הבדלים דמוגרפים בין הפריפריה לערי המרכז מורה אשר ידרוש מחיר גבוה לשירותו הלימודי יווכח לראות כי קיימת תנודתיות מסויימת המשתנה בהתאם לאזורים הטריטוריאלים במדינת ישראל.


לעומת זאת, חברה איכותית לשיעורים פרטיים תמיד תציע מחיר אחיד לכל המקצועות וכל הגילאים. הרעיון הניצב מאחורי תבנית זו הוא שגם התוכן הלימודי הקשה יותר יהיה נגיש לתלמידים אשר זקוקים לעזרה ללא תלות במיקום הטריטוריאלי. למעשה, בפרספקטיבה קולקטיבית המורים והמורות המלמדים בחברה מסודרת ומקצועית של שיעורים פרטיים הינם בעלי ניסיון אישי וכמות גדולה של תלמידים ותלמידות. 

שיעור ניסיון

הרעיון הסימפליסטי מאחורי שיעור ניסיון הוא שהאדם המזמין את השירות הלימודי אינו מכיר את איכות השירות אותו הוא מקבל ועל מנת לוודא שאכן הוא מעוניין בלימוד הפוטנציאלי הוא דורש בדיקה כלומר, להרגיש יותר בטוח.
בפועל, מערך לימודי של שיעור ניסיון ניתן רק על ידי מורים הנמצאים בתחילת דרכם או מורים עם כמות תלמידים קטנה. מורה אשר בטוח באיכות השיעור שאותו הוא מלמד או חברה המספקת שירות לימודי מקצועי איננה מעניקה שיעור ניסיון מכיוון שתבנית ההוראה הוכיחה את עצמה במבחן הזמן.
לכן, אנו ממליצים לוותר על שיעור הניסיון ובמקום זאת להשתמש באמצעים הטכנולוגיים הקיימים ולבדוק אחר ביקורות חיוביות ודירוגים בהתאם לשירות. עבור התלמיד זוהי חוויה לא נעימה לעבור שיעור לא מוצלח או להחליף מורה בעקביות.
לעיתים, הניסיון לחסוך עולה לנו ביוקר ולכן עדיף ללכת על בטוח כלומר, לבחור בחברה איכותית אשר פועלת זמן רב עם ניסיון מוכח.

שיעור פרטי של שעה או 45 דקות

משך השיעור המומלץ הוא לפחות 60 דקות. למעשה, שעת לימוד אקדמאית של 45 דקות היא הגדרת זמן קונפורמית שתכליתה לשמור על מבנה קבוע של סדר יום לימודי סיסטמטי עם הפסקות בבית הספר והאנלוגיה בין הסיטואציה של למידה בכיתה מלאה בתלמידים לבין שיעור פרטי הרמוני ונוח המתקיים בבית התלמיד אינה מדוייקת. 

בנוסף, במסגרת ההוראה הפרטית שיעור אחד על אחד מאפשר לתלמיד להבין, לספוג וללמוד בצורה יעילה יותר מאשר שיעור בכיתה ובמידה והמורה הפרטי מלמד שיעור של 45 דקות הוא אינו מממש את מלוא הפוטנציאל של השיעור כי אורך השיעור המינימלי צריך להיות לפחות שעה שלמה של 60 דקות על מנת שהתלמיד יצליח להיכנס למומנטום ההבנה הלימודי.

סטודנטים, אקדמאים או מורים עם תעודת הוראה

מתוך המאמר השיעור המושלם בעיני התלמיד ניתן לראות כי התכונה היסודית המרכיבה שיעור פרטי אפקטיבי היא הכימיה בין התלמיד למורה ולכן, בפרספקטיבה של ההורה עם שאיפה להצלחה מומלץ לבחור מורה שיצליח להתחבר פסיכולוגית ואמוציונאלית אל התלמיד.
בעקבות זאת, נפנה את שאלתנו לכיוון התלמיד ונשאל את השאלה : איזה מורה התלמיד מעדיף ?

למעשה, לתלמיד הצעיר חשוב שתהיה אטמוספירה שוברת שגרה בית ספרית, נוחה ומעודדת למידה ולכן עליו לשנות ולחדש את הקונספציה של דמות המורה בבית הספר.
התלמיד מעוניין במורה איכותי ואנתוזיאסטי שימריץ אותו לקראת ההצלחה ולא רק יעביר לו את התוכן האינפורמטיבי.
כמו כן, התלמיד יעדיף מורה שהוא סטודנט או אקדמאי מכיוון שכל הסטודנטים והאקדמאים בישראל ובעולם כולו הם מורים ומורות משכילים אשר מתרגלים את החומר הלימודי בצורה פרקטית בחייהם האישיים.


לדוגמה :

מהנדסים מתמחים במתמטיקה ופיזיקה, רופאים מתמחים בביולוגיה וכימיה, פסיכולוגים בפסיכולוגיה, בלשנים מתמחים בנבכי הלשון והשפה ועוד. ולכן, כל גלי הספק אפילו המינימלים ביותר המתייחסים לידיעת החומר הלימודי בהתאם למתכונת הלימודים בבית הספר מתנפצים על מזח של ודאות.

פעמים רבות התקבלו הודעות חיוביות מאמהות אשר שמחו והתלהבו מכך שהילדים שלהם התחילו לאהוב ללמוד את מקצועות בית הספר לאחר שיעורים פרטיים עם המורה הנכון. “הילד שלי קורא ספרות”, “הוא פותר תרגילים במתמטיקה לבד”, “הוא לומד באופן עצמאי” ועוד מספר רב של שיפורים בתהליך הלמידה של התלמידים והכל בזכות בחירה נכונה של המורה הפרטי לתלמיד.

בית התלמיד, בית המורה או באינטרנט

בפרספקטיבת ההורה והתלמיד, הבחירה הראשונה תמיד תהיה לקיום שיעורים פרטיים בבית התלמיד, לאחר מכן בבית המורה ולבסוף באינטרנט.
אומנם חלק מההורים יחלקו ויציינו כי שיעור באינטרנט הוא הרבה יותר יעיל כיוון שאינו מצריך תנועה פיזית אולם, חשוב לציין כי האפקטיביות הדידקטית פוחתת באופן משמעותי כאשר מדובר בשיעור פרטי באינטרנט.


למעשה, יכולת ההקשבה וספיגת התוכן הורבלי של התלמיד תלויה במידה ניכרת בנוכחות המוחשית של המורה ולכן, תבנית ההוראה האידיאלית היא שיעור פרטי פיזי המחבר בין התלמיד והמורה. 

כמובן, שהמצב האוטופי הוא כאשר השיעור מתנהל בביתו של התלמיד באטמוספירה הנוחה ביותר שהיא סביבת הלימודים הטבעית. מבחינה קוגניטיבית המוח מתרגם את האזור הטריטוריאלי האבסטרקטי לשדה סמנטי שבו המורה הפרטי אוחז במכחול ההוראה ויוצר ביחד עם התלמיד את התמונה המושלמת.