הכנה לבגרות עם מורה פרטי

שיעורים פרטיים בהכנה למבחני הבגרות מהווים את הגשר בין בית הספר התיכון לאוניברסיטה. מורה פרטי איכותי ישלב הסבר תיאורטי ותרגול מעשי ויבנה את הדרך הנכונה אל האקדמיה.

מתודות דידקטיות בהכנה לבגרות

במאמר זה אעסוק בפירוט מספר שיטות הקיימות בשיעורים פרטיים במתמטיקה ואנגלית בהכנה לבגרות המובילות להצלחת התלמיד. ניתן לשים לב כי העובדה הגלויה לעין היא שלא כל הציונים בכיתה הם שווים ועובדה זאת מעידה על כך שכל תלמיד לומד אחרת, ומכאן נובע כי ישנן שיטות המצליחות לחלק ולחלק לא.
לכן, במאמר הבא אעסוק בשיטות המובילות להצלחה במתמטיקה ובאנגלית ואפרט לגבי המתודות לכל ספקטרום התלמידים.

תרגול – איכות על פני כמות

על הנייר הנתון הנכון הוא שעלינו לתרגל, ללמוד ולבצע שיעורי בית ועבודות להגשה. אך יש מידה ואופי לפעולות אלו.

מוחנו אינו פועל כדלי אשר מתמלא במידע, אלא יותר כמו שריר שמאמנים אותו.
להפעיל שריר ולא לאפשר לו זמן לנוח, להחלים ולצמוח היא פעולה מזיקה יותר ממועילה ובאופן מקביל לכך לא מומלץ לתרגל וללמוד מבלי לתת למוח את זמן המנוחה והרגיעה שלו.
בסביבת החניכים הלומדים ישנה נטייה לתרגל עד השעות המאוחרות של הלילה לקראת המבחנים, אך משעה 21:00 בערב, באופן גורף לרוב התלמידים, המוח כבר אינו יעיל לבניית פתרונות יצירתיים כמו במהלך היום, שלא לומר לגבי ספיגת חומר לימודי חדש.
באופן מקבילי, הנשימה היא פעולה יזומה המדמה מאמץ והנשיפה משחררת ונדרש לבצע את שני הפעולות כדי לנשום כראוי. מטאפורה זו פועלת באופן זהה גם באומנות הלמידה והצמיחה. האיזון הוא קו המנחה ביוצר שיפור וגדילה אינטלקטואלית.

התבוננות מחודשת

שורש הבעיה במתודה הדידקטית נוצרת מכך שהחניך בפן הסובייקטיבי שלו רואה פיל מאפרוח.
המיינדסט עליו מתבססת הגישה לפתרון בעיות מלווה בהיסטוריה של ניסיונות ובהכרח גם כישלונות.
באופן זה ניתן להבין כי בעצם אנחנו מגדירים ומציירים את התמונה שבה התרגילים בתור אתגרים הם גם בעלי אופציונליות לכישלון ואין ספק שנתון זה לא בהכרח מעודד.

לכן, קו המחשבה המקדם ומשפר הוא זה שבראשיתו, חשוב להתייחס לכל תרגיל בתור תרגיל חדש.
לאחר מכן, חשוב לציין כי כל תרגיל שאנחנו ניגשים אליו הוא בר פתרון וככל הנראה בזמנו של פתירת התרגיל הנוכחי אנחנו מצוידים ברשותינו עם כל הכלים האינטלקטואלים לפתירתו.
כאשר המורים פותרים את התרגילים בעצמם, אנחנו מוצאים עצמנו חושבים לפעמים “איך לא חשבתי על כך בעצמי ?“, קל לבנות תבנית מחשבתית שיש כאן בעיה, אך הפתרון יותר פשוט ממה שנדמה לנו.
התשובה והדרך נמצאים אצלינו והם חבויים מתחת למחשבות יתר על התהליך עצמו ועל האפשרות להיכשל ולכן לא תמיד נדמה לנו שאנו יודעים את הפתרון.
על מנת שנוכל לשחרר תשובות אלו ממאגר הידע האישי שלנו, חשוב להשתחרר בפן המנטלי וליצור מנטרה מילולית האומרת לעצמנו שהתרגיל הבא הוא פשוט. גם אם עוד לא נחשפנו לכל התרגיל, מנטרה מחשבתית זו יוצרת את האפשרות לגשת לתרגיל בצורה רגועה יותר וחושפת את הדרך היעילה ביותר לפתור אותו.

הצלחה בגיאומטריה

גיאומטריה היא נושא המאופיין באמצעות צורות, כללים וחוקים, אך איך יכולים אנחנו לדעת בכל עת באיזה חוק צריך להשתמש ומהו מקור ההתחלה של פתירת התרגיל ?
ובכן הנושא פשוט ממה שרובנו חושבים.

להלן מתודות לשיפור ההצלחה שלנו בגיאומטריה :

1. חוק הכרונולוגיה – לעולם, הנתונים בתחילת התרגיל הם אלו שיובילו אותנו לפתור את סעיף א’. התשובה לסעיף א’ היא לרוב נתון יציב שיעזור לפתירתו של סעיף ב’ וכן הלאה. לכן, תנאי קרדינלי לפתירת התרגיל הוא קודם לנתח כל נתון לפני הצעד הנוסף אל עבר מציאת הפתרון של השאלה הבאה. עלינו בראש ובראשונה לחשב כיצד התשובה לשאלה א’ יכולה לקדם אותנו לתשובה של שאלה ב’.

2. לפני הכל עלינו להציב נתונים ורק לאחר מכן להרחיב את הנתונים ( לדוגמה: שווה שוקיים = זוויות שוות, 90 מעלות מוביל אותנו לבדוק את תנאי פיתגורס וכדומה… ).
הרחבת הנתונים סוללת את דרכינו אל הפתרון כפי שרצה המחבר של התרגיל.

3. להתבונן על האיור. חשוב למצוא את מקור ההתחלה עם הנתונים והיעד אליו אנחנו שואפים להגיע.
באמצעות מתודה זו ניתן לבנות את “מסלול הנווט” אל עבר הפתרון הנדרש בתרגיל.
מציאת זוויות ושימוש בחוקים במרחב הגיאומטרי מוליכים אותנו שלב אחרי שלב למצוא את הפרטים המובילים אותנו אל היעד.
תרגילים בגיאומטריה הם בעלי צורות פיזיות וכתוצאה מכך, ניתן לחזות ויזואלית את התקדמות התרגיל אל עבר הפתרון.

4. תרגול עקבי של פתירת תרגילים בגיאומטריה יטמיע את המתודות בתור אבני היסוד בפסיעות הראשונות של כל תלמיד ותלמידה.
אין חכם כבעל הניסיון ושימוש במתודות אלו יבטיחו את מגמת העלייה בהבנה הכללית בגיאומטריה ושיפור הציונים.

הצלחה באנגלית

קריאה באנגלית יכולה להקשות עלינו לפעמים ואפילו לעכב את קצב ההתקדמות שלנו בעבודות ומבחנים.
יצירה של זמן פנוי עבור קריאה במהלך היום, תשפר בזמן קצר יחסית את יכולות הקריאה אפילו אם מדובר על חצי שעה קריאה פעילה של טקסטים ומאמרים בשפה האנגלית.
הקריאה אינה מעבר ויזואלי על כל אות ואות במילה וחיבורן למשפט, אלא היא פעולה המתבצעת באופן לכאורה שונה מכך.
ניתן לשים לב שקריאה בשפה העברית או כל שפה בה אנחנו מנוסים לקרוא מתבצעת באופן כה אוטומטי שבו אנחנו בסך הכל עוברים מעל פני המילים וקוראים כל מילה בתור מילה ולא כל אות באופן אינדיבידואלי ולכן, ברגע שנתרגל לקרוא ונקפיד לראות את המילים באנגלית באופן עקבי, בצורה זו נוכל לקרוא בקצב מהיר יותר ואף להרכיב משפטים באופן המתבטא כאוטומטי.
חשוב לציין שאחת הפעולות המופלאות בגוף האדם האנושי היא היכולת לבצע פעולות למידה רוורסליות בהן אנחנו מלמדים את המוח באמצעות פעולות פיזיות הנעשות בצורה המדמה שליטה מלאה.
קריאה באנגלית כמו שפת אם יוצרת אשליה עבור המוח שדימוי זה הוא המבוקש ובכך יתאים עצמו ויתכוונן אל הדימוי ובעקבות זאת, קצב השיפור יגביר את מהירותו.

מורים פרטיים להכנה לבגרות

שיעורים פרטיים עם מורה פרטי הם אבן היסוד לכך שנוכל לעבור על כל השיטות המצוינות במאמר ולוודא שאנחנו מבצעים אותן בצורה הנכונה והמדוייקת ביותר.

מורה פרטי ילווה את התלמיד לאורך כל התהליך ויהווה דוגמה אישית לתוצאה הסופית.

תרגול והתמדה תוך כדי שימוש במתודות הדידקטיות יצרו מגמה של הבנה ושיפור הציונים בהכנה לבגרות ובמבחן הבגרות עצמו.

סמנטיקת פעלים ומורה פרטי ללשון לבגרות

במאמר הבא נסביר על פעלים בעברית בדגש על שורש מרובע ( גזרת המרובעים ) בתחום של הפעלים לבגרות בלשון ( 70% ), תרגול והבנה של תחום זה דרך שיעורים פרטיים בלשון. מקצוע הלשון הוא אחד ממקצועות הליבה במערכת החינוך בישראל ונחשב כיום למקצוע מאתגר יחד עם מתמטיקה ואנגלית.

לשון ב’ ( 70% )

בגרות חלק ב’ בלשון נבחנים לרוב בכיתה יא’. מדובר על 70% מכלל הציון ולכן עיקר המורכבות היא בבגרות הנ”ל.

להלן מושגי מפתח שצריך להכיר לבחינת הבגרות בלשון של ה 70% :

משמעות הבניין – הכוונה לפועל פעיל או סביל. פועל והופעל תמיד סבילים!
משקל – הכוונה היא לביטוי המילה (שם עצם) בעזרת האותיות קט”ל שמחליפות את האותיות השורש.
דרך התצורה – הכוונה היא לדרכים הבאות: שורש ומשקל, בסיס וצורן סופי, הלחם בסיסים או שאילה מלעז.
דרך היווצרות – כאשר מופיעות המילים “דרך היווצרות” בבחינה, הכוונה היא לשורש. דרכי ההיווצרות לבחינה הן: שורש תנייני, שורש גזור שם, הכפלת ל’ הפועל והכפלת צמד אותיות שורש.
צורת בינוני – בינוני הוא פועל בזמן הווה, שיכול לשמש גם כשם עצם. לדוגמה :
א. הגננת החליטה לשחרר את הילדים לשחק (שם עצם, מקצוע).
ב. האם בוחנת את מסלול הטיול בקפידה (פועל, ביטוי המעשה).
גזרה – הכוונה היא למשפחה הכללית של השורש: שלמים, מרובעים, חפ”נ, חפי”צ, נפי”ו, נעו”י, ע”ע (הכפולים), נל”א ונלי”ה.
צורן גזירה – סיומת למילה שהיא אחד מהצורנים הסופיים הקבועים: Xי, Xאי, Xות, Xית, Xיה, Xן, Xון, Xר
צורן נטייה – סיומת למילה שנוספת בגלל המין, הגוף או השייכות שלה.

משמעות המשקל או הצורן – הכוונה היא למשמעויות הבאות: הקטנה, תכונה, בעל מקצוע, כלים ומכשירים, פעולה, מושג מופשט, שם תואר, מקומות, כתבי עת, אוספים.
משמעות השורש – לשורש אחד יכולות להיות שתי משמעויות, לדוגמה: המילים ״מוכר״ ו״ניכור״ שייכות לאותו השורש – נכ״ר (מגזרת חפ״נ), אך משמעותו הופכית. מוכר = קרוב וידוע. ניכור = ריחוק, זרות.
חלקי דיבור – הכוונה היא לסוג המילה: פועל, שם פועל, שם פעולה, שם עצם, שם תואר.

השוואה בין פעלים, דומה ושונה – בשאלות השוואה תמיד נדרש להשוות שני פעלים שנראים דומים, אך לרוב הם שונים. נצטרך להתייחס לשורש, בניין, גוף וזמן. לעיתים גם לגזרה.

סוגי שורשים מרובעים

פעפ”ע – שורש שיש לו פ’ הפועל וע’ הפועל והם חוזרים על עצמם פעמיים, לדוגמה: צמצ”מ, דגד”ג, לכל”כ ועוד…

אש”ת – פועל שיש לו את אחד מאותיות א.ש.ת בהתחלה ואז עוד 3 אותיות, לדוגמה :

  • א.X.X.X – אכז”ב, ארג”נ, אפש”ר ועוד…
  • ש.X.X.X – שכת”ב, שכפ”ל, שדר”ג, שחז”ר ועוד…
  • ת.X.X.X – תקש”ר, תרג”מ, תמצ”ת ועוד…

ניתן לזכור את שורשים אלו לפי ” אבא ואמא” כביכול פעפע זה אבא ואשת זה אמא. וכך נוכל לזכור את השורשים.

שורשי ל”ל – שורשים שנגמרים באות החוזרת על עצמה פעמיים, לדוגמה : עקצ”צ, מסר”ר, שקל”ל, אור”ר ועוד..

שורש תנייני – שורש תנייני הוא שורש חדש שנוצר מתוך שם עצם שנוצר משורש אחר, לדוגמה :

השרוש רא”י – ראיתי / לראות / ראיה. מתוך שורש זה נוצר שם העצם ראיון ברגע שאנו יוצרים פעלים עם שם עצם זה נוצר שורש חדש ראי”נ ראיינתי / לראיין / התראיין, שהוא שורש תנייני שאינו קשור לשורש שממנו הוא נוצר מלכתחילה. דוגמאות נוספת לשורש תנייני : מחז”ר, חשב”נ, עני”ן ועוד…

שורש גזור שם – שורש שנוצר מיצירת פועל משמות עצם, לדוגמה : טלפ”נ, ניל”נ, חמצ”נ ועוד.

מורה פרטי ללשון

חשוב לציין כי קיימים מאות מקורות לימודיים : ספרים, אינטרנט, סיכומים ועוד. אך, הדרך היעילה ביותר להצליח להפנים את כל התוכן הלימודי הוא באמצעות שיעורים פרטיים עם מורה פרטי ללשון. בצורה הזו המורה יכול להעביר את כל הנושאים המורכבים יותר בצורה פשוטה ובשפה משותפת, וכך יצליח התלמיד להבין את הבסיס הלימודי של לשון חלק ב’ לבגרות, לבנות את הביטחון האישי שלו במקצוע הלשון ולשפר את הציונים.

הכנה לבגרות על ידי מורה פרטי

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה