פעימות של השפעה משתנה

 

ראשית, יש להבין את המהות הסמנטית של המילה נוירוטרנסמיטור : נוירו הינו עצבי וטרנסמיטור הוא מוליך. למעשה, אלו הם חומרים כימיים עם מאפיינים ספציפיים לכל מולקולה, אשר פעילותם במוח גורמת להעברה סינפטית. להלן פירוט סוגי המוליכים העצביים העיקריים :

דופמין : נוירוטרנסמיטור זה הינו אחראי על שינויים אמוציונאליים וקשור אף להיבטים מוטוריים, כך שוריאציית פעילותו הינה אקוויוולנטית למקום הימצאותו במוח. בנוסף, במסגרת המחקר המדיקלי התגלה כי חומר כימי זה יכול ליצור פוטנציאל פוסט סינפטי אקסיטטורי או אינהיביטורי בקונטקסט של סוג הרצפטור שאליו הוא נקשר והנוירון המחובר לקולטן זה. כמו כן, כל הרצפטורים של דופמין הם קולטנים אינטגרטיבים לחלבון G כאשר הסיגנאל שלהם מתרחש על ידי אינטראקציה והפעלה של פרוטאין זה.

סרוטונין : השם הכימי של הסרוטונין הוא 5 הידרוקסיטריפטאמין. תפקידו המרכזי הוא לאפשר את הכוריאוגרפיה של התנועה על אמפליטודת מצבי הרוח של האדם. יחד עם זאת, לסרוטונין יש אף פונקציות נוספות כגון : טרנספורמטיביות בין מצבי ערות ושינה, יצירת תחושת תיאבון, שיכוך כאבים, ויסות של טמפרטורת הגוף, ביטויים וריאביליים של הנאה אידיוסינקרטית ופרמטר פרה דיספוזיציוני לייצור ההורמון מלטונין בבלוטת האצטרובל.

לימודים

לימודים

לימודים

נוראפינפרין : חומר זה מוכר בשם “נוראדרנלין”. הנוראפינפרין הוא נוירוטרנסמיטור אקסיטטורי מקבוצת המונואמינים ושייך למשפחת הקטכולאמינים. כמו כן, הוא מיוצר בעיקר בתאי עצב בגזע המוח ומופרש במספר מקומות בגוף כגון ליבת יותרת הכליה והעצבים הסימפתטיים של מערכת העצבים האוטונומית.  פעילותו של הנוראפינפרין באה לידי ביטוי בעיקר בעת מצבי דחק‏ או מאמץ פיזיולוגי וכן במהלך פעילויות חיוניות שונות של הגוף, כמו תהליך המטבוליזם שבין שומן לגליקוגן. תפקיד נוסף של הנוראפינפרין הינו הגברת האופרציה הקרדיולוגית על מנת ליצור הזנה אוקסיגנית גדולה יותר עבור המכניזם המוסקולרי ובזווית הוריזונטלית, מצבים של שינה, רוגע ושלווה מאופיינים ברמות אקטיבציה נמוכות של נוראפינפרין. למעשה, חומר זה מהווה את אחד האלמנטים הקרדינליים בדינאמיקה בין התבנית האמוציונאלית והמישור הקוגניטיבי.

אצטילכולין : נוירוטרנסמיטור זה פעיל בעיקר במערכת המוטורית ומערכת העצבים הפאראסימפתטית. תפקידו של האצטילכולין מתבטא לרוב באזור במוח הקדמי הנקרא היפוקמפוס והוא קשור לתהליך היצירה של זכרונות חדשים. כמו כן, לאצטילכולין ישנה חשיבות בהתפתחותה של סטרוקטורה אמנזית, המופיעה בדרך כלל באוכלוסייה המבוגרת ופוגעת בפונקציות קוגניטיביות שונות וספציפית בזיכרון. למעשה, באפיזודה קלינית זו קיים מחסור בייצור של הנוירוטרנסמיטור אצטילכולין בעקבות לקות פיזיולוגית של הנוירונים באונה הפרונטאלית ותופעה זו גורמת באופן דטרמיניסטי לאובדן זיכרון משמעותי. בנוסף, במסגרת מחקרים מדעיים התגלה שהאנזים אשר אחראי ליצירת האצטילכולין נמצא אף במוצרי מזון המכילים שוקולד. לפיכך, התגלמות הלינאריות האסוציאטיבית הקיימת בין אכילת שוקולד להצלחה במבחנים היא ביטוי דידקטי של פעילות האצטילכולין במוח אשר משפרת את תהליכי הזיכרון והלמידה.

גאבא : חומצה גאמא אמינובוטירית היא חומצה אמינית שאינה חלבונית שתפקידה העיקרי הינו הפחתה של פרודוקציית המארג הנוירו קומוניקטיבי במוח ולפיכך, הגאבא הוא נוירוטרנסמיטור אינהיביטורי. כמו כן, השפעתו האנדוגנית הינה מרגיעה, יוצרת תחושה של שלווה פנימית, גורמת לשיכוך כאב פיזי ומשפרת את ההתמודדות הסובייקטיבית עם תבניות דיפרנציאליות של אינסומניה. למעשה, הגאבא נמצא בריכוז גבוה בהיפותלמוס בו קיים המערך האופרטיבי של ויסות מחזור השינה וטמפרטורת הגוף והוא מיוצר בתאי המוח מחומצת האמינו גלוטמט על ידי האנזים גלוטמט דקרבוקסילאז.

גלוטמט : החומצה הגלוטמית היא אחת מעשרים חומצות האמינו המצויות בטבע כאשר בנוסף לסינתזה המיבנית שלה כמרכיב פרוטאיני היא משמשת גם כמוליך עצבי במוח. כמו כן, הנוירוטרנסמיטור גלוטמט הינו אקסיטטורי כי הוא מוביל לפתיחת תעלה של נתרן ויוצר דפולריזציה בתא הפוסט סינפטי. בפרספקטיבת התנודה האקספוננציאלית, חומר זה גורם לשיפור קוגניטיבי בתהליכי למידה וזיכרון, מהווה נגזרת כימית לבניית גאבא ומפעיל באופן וריאבילי קולטנים יונוטרופיים ואף רצפטורים מטבטרופיים.