הולכה עצבית היקפית

 

מערכת העצבים הפריפריאלית מורכבת מכל אותם תאי העצב הסנסוריים שאחראים על קליטת מידע חיצוני לאדם. כמו כן, היא אופרטיבית בעיבודה הראשוני של האינפורמציה החישתית והעברתה למערכת העצבים המרכזית, בשלב הראשון לחוט השדרה ולאחר מכן למוח. למעשה, הגירויים הנקלטים ברשת נוירולוגית זו הינם מסוגים שונים והם כוללים גירויים מכאניים דוגמת מגע, גירויים כימיים כמו ריח, וגירויים הקשורים באנרגיה, כגון אור. בסופו של דבר, כל הגירויים עוברים טרנספורמציה לאותות חשמליים בתוך תאי העצב. בנוסף, מערכת העצבים ההיקפית אף מעבירה את הוראותיה של זו המרכזית אל האיברים שמבצעים את הפעולות הנדרשות בעזרת תאי העצב המוטוריים.

באופן דיכוטומי, הרגולציה הפיזיולוגית של פעולות הגוף נעשית במסגרת זו באמצעות שתי מערכות :

רצונית ( סומטית ) : מערכת זו אחראית להעביר פעולות רצוניות שהמוח מחליט על עשייתם. למשל, במידה והאדם רוצה להרים אובייקט מסוים אזי הפקודה מהמוח עוברת דרך המבנה העצבי של מערכת זו אל השרירים והחפץ מורם.

בלתי רצונית ( אוטונומית ) : מערכת זו פועלת באופן עצמאי, ללא מודעות ישירה ואחראית על פעולתם של השרירים שעובדים בצורה אינסטינקטיבית, כמו נשימה. האדם אינו מודע בכל רגע לפעילות מערכת זו, אחרת התהליך היה דורש ממנו תשומת לב ואנרגיה רבה.

לימודים

לימודים

לימודים

למעשה, תבנית זו מורכבת משתי תתי מערכות :

סימפתטית : פועלת לריאקציות מיידיות באדם בסיטואציות של דחק, חירום ומתח. כמו כן, היא אף מכינה את המבנה הפיזיולוגי לתגובת Fight או Flight. מערכת זו אחראית על התרחבות הסימפונות בריאות, התרחבות אישון העין, עלייה בלחץ הדם והאצת קצב פעימות הלב.

פרה סימפתטית : אחראית על איזון מערכות הגוף במצב מנוחה. מערכת זו יוצרת פעולה של התכווצות הסימפונות בריאות, הגדלת הפעילות של בלוטות הרוק ומיצי עיכול, צמצום אישון העין והאטת קצב פעימות הלב.

כפי שניתן לראות, שתי המערכות מקבילות בהיבט הפונקציונאלי ומנוגדות אחת לשניה. למעשה, הן נפרדות בתאי העצב המפעילים אותן ומשלימות באופן מעגלי.

חשוב לציין, כי בעוד שמערכת העצבים המרכזית מעבדת את האינפורמציה הסנסורית שנקלטת ושולחת הוראות פעולה לגוף, היא מבצעת זאת בעזרת מערכת עצבים הפריפריאלית שסופגת את הנתונים מהסביבה, מעבירה אותם למוח, לאחר מכן מקבלת מהמוח הנחיות אופרטיביות ודואגת לדינמיקה המוטורית של חלקי הגוף השונים.