אודיסאה במעמקי הסינתזה הנוירולוגית

 

המאמר הנוכחי כולל תיאור מילולי של מבנים ורכיבים פיזיולוגיים במערכת העצבים המרכזית בגוף האדם:

1. הליבה המרכזית / גזע המוח : איזור זה הינו הקדום ביותר ונמצא גם אצל בעלי החיים. הוא מווסת התנהגויות פרימיטיביות רצוניות, כמו שיעול, ובלתי רצוניות, דוגמת הנשימה. חלקיו הם :

מדולה : שולט בנשימה, ערות, ערנות, תפקודים חיוניים ורפלקסים הקשורים ליציבה זקופה.

העצבים הקרניאליים : החלק המחבר בין עמוד השדרה למדולה. הם אחראים על עצבוב הפנים ועל עצב הואגוס, שאחראי על הבליעה, קוצב הלב המוחי, הנשימה ועוד.

צרבלום : עוסק בקואורדינציה של התנועה, שולט על פונקציות מנטאליות גבוהות ולמידת תגובות מוטוריות. הצרבלום הינו בעל קשר עצבי עם החלקים שעוסקים בשפה, תכנון וחשיבה לוגית.

פונס : תפקידו לאזן את שיווי המשקל, היציבה והתנועה.

תלמוס : אחראי על בקרת שינה וערות. בנוסף, הוא מעבד מידע חושי כמו מגע ולחץ, חישוב ראייתי, ומפנה מידע שנקלט לצרבלום. פגיעה בגרעיניו יכולה להשפיע על הזיכרון ולגרום לבעיות קשב.

היפותלמוס : מווסת משקל גוף, אכילה, שתייה, התנהגות מינית ופעילות אנדוקרינית. למעשה, הוא שומר על הומיאוסטזיס, תחושת איזון הורמונאלי בגוף על ידי ייצור דחפים. כמו כן, הינו בעל תפקיד בפעילות אמוציונאלית ובתגובה ללחץ.

מערך רטיקולרי : שולט בעוררות ובהפניית קשב לגירויים חושיים.

קוליקולוס עליון ותחתון : הפניית קשב שמיעתי וויזואלי.

לימודים

לימודים

לימודים

2. מערכת לימבית : אחראית על רגשות והתנהגויות אינסטינקטיביות שמווסת ההיפותלמוס. המערכת מאפשרת גמישות והסתגלות לשינויים. חלקיה הם :

היפוקמפוס : מעבד ומגבש זיכרונות לטווח קצר וארוך.

אמיגדלה : קשורה להתנהגות רגשית ועיבוד מידע אמוציונאלי.

3. צרברום : אחראי על פונקציות אינטלקטואליות ומנטאליות גבוהות. השכבה החיצונית נקראת הקורטקס והיא מכילה בעיקר גופים של תאי עצב שלא מכוסים מיאלין, להבדיל מתוכו של הצרברום. למעשה, הצרברום ממלא תפקיד קרדינלי בתהליכים קוגניטיביים מורכבים כמו חשיבה, למידה, קבלת החלטות.

הצרברום, “המוח הגדול” מורכב משתי המיספרות הממוקמות משני צדדיו של המוח, הימני והשמאלי. ההמיספרות סימטריות יחסית והן מקושרות ביניהן באמצעות כפיס המוח, הנקרא קורפוס קלוסום. כל המיספרה מחולקת לארבע אונות : פרונטאלית – קדמית, פריאטלית – קודקודית, אוקסיפיטלית – עורפית וטמפורלית – רקתית. אונות אלו הן אזורים הנמצאים בקליפת המוח והן אופרטיביות במגוון תפקידים. באופן דיפרנציאלי, המערך הפיזיולוגי של הצרברום בנוי כך שכל מערכת סנסורית שולחת מידע לאזור ספציפי הקיים בחלקיו השונים :

האונה הפרונטאלית : האזור המוטורי השולט בתנועות הרצוניות של הגוף ולא באינסטינקטים.

האונה הפריאטלית : האזור הסומטו סנסורי שיוצר חוויה תחושתית של מגע, תזוזה, חום וכאב.

האונה האוקסיפיטלית : האזור הויזואלי שאחראי על עיבוד קלט חזותי והוא נמצא בחלק האחורי במוח.

האונה הטמפורלית : האזור השמיעתי הממלא תפקיד באנליזה של אותות שמיעתיים מורכבים, כגון דיבור. חלק זה נמצא במקביל ומעל לאוזניים.

הקורטקס האסוציאטיבי : כל האיזורים בקורטקס שאינם פונקציונאליים בתהליכים חישתיים או תנועתיים נקראים אזורי האסוציאציה. למעשה, אזורים אלו ממלאים תפקידים קוגניטיביים הנדרשים לפתרון בעיות, זיכרון ושפה.

הקורטקס הפרה פרונטלי : קליפת המוח הקדם מצחית אחראית על חשיבה קונקרטית, מאפשרת גמישות מחשבתית ומהווה מרכיב קרדינלי בחשיבה יצירתית.