לוגיקת המסקנות בתמונה אבסטרקטית

 

טרם הדיון באסטרטגיית ההסקה חשוב לציין כי היא יכולה להתבצע בכל שלב בתהליך התמודדות עם החומר הלימודי או כל נושא בחיים. יחד עם זאת, להגיע לכלל מסקנה על קונטקסט סמנטי מסוים ללא לימוד מינימאלי אודות הנושא הינה פעולה נטולת תבנית רציונאלית ולכן, הסיכוי שהמסקנה הנוכחית תשמש את האדם בעתיד כראוי הוא קטן. רצוי שהתלמיד יוכל לבצע מחקר ראשוני על ידי אסטרטגיות המיון, השוואה, זיהוי רכיבים וקשרים ושאילת שאלות ורק לאחר מכן יוכל להסיק מסקנה מלומדת על נושא הלימוד. יש לומר גם שלתפיסת רבים מהחוקרים, ככל שמשהים את נושא ההסקה לשימוש בסוף התהליך, כך ייטב ללומד, היות והמסקנה תהיה מגובשת ומלומדת יותר.

כעת תופיע דוגמה בשימוש באסטרטגיית ההסקה. להלן הפסוק הראשון בספר עמוס : ” דִּבְרֵי עָמוֹס, אֲשֶׁר-הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ:  אֲשֶׁר חָזָה עַל-יִשְׂרָאֵל בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה, וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן-יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל–שְׁנָתַיִם, לִפְנֵי הָרָעַשׁ.” בשימוש באסטרטגיית המיון נוכל לתארך את פעילותו של עמוס למאה ה 7 לפני הספירה היות וזו תקופתם של מלכים אלו. בשימוש באסטרטגיות השוואה וזיהוי רכיבים וקשרים נוכל להשוות אותו לנביאים אחרים שניבאו באותה העת, כמו ישעיה וירמיה, ונבין גם שייתכן ונבואותיו דומות לחבריו והן מסווגות כנבואות זעם. כעת, יש להביט קרוב יותר בפסוק ולשאול מספר שאלות. ראשית, מתעורר הקושי עם המילים האחרונות בפסוק : על איזה רעש מדובר ? מהחלק הראשון נראה כי מתייחסים לעמוס בגוף שלישי ולכן האם מישהו אחר כתב את ספרו ? כמו כן, האם ייתכן שנביא יוכל לנתר ברוחו שנים קדימה ולומר כי הוא בעצמו ניבא שנתיים לפני הרעש ?

לימודים

לימודים

לימודים

מהשימוש באסטרטגיות הלמידה שהוזכרו עד עכשיו, ניתן להסיק מספר מסקנות ולהפנים אותן להבנה יותר מעמיקה :

1. אדם אחר כתב או ערך את ספר עמוס.

2. כיאה לתקופתו, כנראה שנבואותיו הן נבואות זעם.

3. התרחש אסון בעולם בזמנו או אחרי מותו של עמוס.

ישנן מסקנות נוספות, אולם יש להבין כי קיימת סמנטיקה רציונאלית בפעולת הסקת מסקנות על נושא מסוים טרם נרכש ידע ספציפי אודותיו, וזאת מבצעים תוך כדי שימוש באסטרטגיות הלמידה השונות. כמו כן, ככל שמשתמשים באסטרטגיות למידה רבות יותר ומשהים את תהליך הסקת המסקנות, כך הן יהיו אופטימליות יותר, מקיפות ומדויקות, ותוכלנה לשמש את האדם טוב יותר בעתיד.