מורה פרטי למדעים

הפרוטון, האלקטרון והפוטוסינתזה קיימים בטבע במימדים שונים.

מורה פרטית למדעים תעזור לתלמיד בהכנת שיעורי הבית ולמידה למבחנים ותיצור תהליך של שיפור הציונים.

יסודות, אטומים ומורה פרטית למדעים

היסודות הם אבני הבניין של כל החומרים הקיימים סביבנו. מים, נחושת, חמצן, עץ, פחמן-דו-חמצני ועוד.כל החומרים שציינתי הם רק חלק מינורי מכלל היסודות הקיימים בטבע. בטבע יש מיליוני סוגים שונים של חומרים ומספר זה הולך וגדל משנה לשנה בשל עבודתם של הכימאים.

במאמר הבא אתאר את תחום היסודות והאטומים במקצוע המדעים, תרגול והבנה של תחום זה דרך שיעורים פרטיים.

יסודות

בהסתכלות ממשית על פני השטח אנו רואים חומרים, צמחים, בעלי חיים ועוד אין ספור תרכובות מולקולריות היוצרות את הטבע החומרי. באמצעות הבנה לוגית סטנדרטית ונורמטיבית אנחנו למדים ששלם תמיד מורכב מחלקים. הבניין מורכב מלבנות, גוף האדם ממערכות ואיברים, אך ממה מורכב החומר המרכיב את החומר ?
ובכן, לכל חומר יש יסודות.
כל היסודות בנויים מאטומים ולכל יסוד כימי יש סימול כימי. לדוגמה: O – חמצן, S – גופרית ועוד.

נכון להיום ישנם 118 יסודות טבעיים המסודרים לפי מספר המסה בטבלה המחזורית.
יסודות הם אבני היסוד של הטבע, ניתן להתבונן על עובדה זו גם כאילו היסודות הם חלקי הפאזל שמרכיבים את יצירת הטבע כולה.
מספר אטומים המחוברים יחד על ידי קשר כימי נקראים מולקולה.

אטום

שמו של האטום הוטבע במאה ה 5 לפני הספירה על ידי הפילוסוף דמוקריטוס בטענה שהוא החלקיק הקטן ביותר ולכן לא ניתן לחיתוך : “א” – לא “טום” – חתך, והוא אכן החלקיק הקטן ביותר של יסוד כימי שבו נשמרות תכונות היסוד. מאוחר יותר התגלה כי האטום מורכב מחלקיקים קטנים יותר :
מגרעין קטן שבו פרוטונים ונויטרונים, וסביבו ענן של אלקטרונים. הפרוטונים והנייטרונים עצמם מורכבים מחלקיקים נוספים.

מורים פרטיים למדעים

התלמידים והתלמידות לומדים את מקצוע המדעים עד כיתה ט’ ולאחר מכן, המקצוע מתפצל לפיזיקה ולכימיה. מקצוע המדעים נחשב כמקצוע מורכב ועל מנת להבטיח את ההצלחה ולהבין את המקצוע ליסודותיו נדרש תרגול ועבודה.
למעשה, כדי ליצור מגמת עלייה בציונים ושיפור הביטחון בתרגילים במדעים מומלץ להיעזר במורה פרטית למדעים אשר מגיעה לבית התלמיד, עוזרת בפתרון שיעורי הבית ומסכמת את החומר הלימודי המדעים עד להבנה יסודית של כל הנושאים הנלמדים בכיתה.

מהות פנימית של הוראה מתקנת במתמטיקה

מקצוע המתמטיקה הוא הבסיס של החשיבה הלוגית. ניתוח משוואות ופתירת תרגילים הן פעולות חישוביות הדורשות יכולות לוגית כדי לפתור אותם. חשוב לציין, כי התהליך עצמו של הגישה למתמטיקה ופתירת התרגילים הוא תהליך פסיכולוגי מלבד העובדה שמקצוע המתמטיקה הוא תחום של פתירת תרגילים והגעה לתשובה סופית באופן לוגי וטכני. מקצוע המתמטיקה מלווה איתו יחד קישור אסוציאטיבי לאתגרים, חישובים, מקצוע חיוני להצלחה, התמדה וחוכמה. כל ההגדרות שאנו מציבים בפרספקטיבה האישית שלנו כלפי מקצוע המתמטיקה הן אלו שבעצם מעצבות אצלנו את אופי הגישה שלנו למקצוע. הוראה מתקנת במתמטיקה אינה כוללת רק תמיכה ועזרה בפתרון התרגילים עצמם, אלא כל הכלים הנדרשים עוד לפני תחילת פתירת התרגיל, התמודדות עם לחצים ומתחים ושינוי תדמיתי כלפי הסתכלות על המקצוע מנקודת מבט של קושי לנקודת מבט של אתגר בר פתרון. פרספקטיבה זו מגבירה את מידת ההנאה בפתירת התרגילים.

האותיות שלפני א’

השאלה המנחה את התרגיל היא : כיצד אנחנו צריכים להתנהל עוד לפני שהתחלנו את התרגיל ?
נחלק את התשובה ל 2 חלקים :
טווח ארוך – הכנה כללית לקראת התרגילים והמקצוע. חשוב מאוד קודם כל להירגע כאשר מדובר במקצוע המתמטיקה. אחת הסיבות לכך שתלמידים מתקשים במקצוע היא מידת הלחץ הפסיכולוגי שהם מוסיפים לעצמם בעקבות המקצוע עצמו. ילדים רבים מסתכלים על מתמטיקה כמקצוע המאתגר ביותר בבית הספר, אך זוהי רק דעה רווחת בין הרוב. כאשר מספר רב של אנשים חולקים דעה כך בקלות ניתן לשכנע שהדעה היא נכונה. אפקט פיגמליון שנוצר בסביבת התלמידים הוא שלילי כלפי המקצוע וחשוב לציין כי גם המורים, שבם בעלי השפעה גדולה בתור דוגמה אישית, לא מפרשים לכאורה כי מתמטיקה הוא בסך הכל מקצוע לוגי בעל שיטות ספציפיות לפתרונות ולא עומס נפשי בלתי פתיר.
טווח קצר – השאלה עצמה. כאשר אנחנו ניגשים לשאלה, הדבר החשוב ביותר הוא לא למהר לפתור את השאלה, כיוון והפזיזות להגיע לפתרון היא גורם מספר אחד לפספוס הנתונים.
הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לקרוא את השאלה, לעבור על כל הנתונים ולשאול את עצמכם תמיד “מה הנתון הבא אומר ?”. בשיטה זו נוכל להבין מהתרגיל את כל הנתונים שהוא מספק וכך נחשוף בפנינו את הדרך הקונקרטית לפתירת המטלה. נדרש לבדוק שאכן עברנו על כל הנתונים לפני שניגשים לסעיף הראשון.

התרגיל עצמו

התחלת את התרגיל והכל הולך מצוין פתרת את הסעיף הראשון ומשום מה נתקעת בסעיף השני. עצור !
החלק החשוב ביותר במקרה כזה הוא לא להילחץ ובטוח, בטוח שלא להתחיל להסתכל מסביב לכיתה ולתהות על מהות הקיומית של האדם ולבדוק את קצב מחוג השניות בשעון. זה בסדר גמור לעזוב את התרגיל במידה ומרגישים שאין מוצא, יש לעבור לתרגיל הבא. במהלך תהליך זה תמצא את עצמך חוזר לאותה שאלה שוב אבל הפעם אחרי מספר תרגילים שונים ומוח רענן לרעיונות חדשים. בצורה כזו אוטומטית תתחילו להסתכל על התרגיל מכיוון אחר וכך תפתחו בפניכם דלת חדשה למציאת הפתרון. והכי חשוב הוא לעולם לא להילחץ במידה ואינך מוצא את הפתרון. הכל תקין ותן למוח הרגוע לפתור את המבחן, כשאתה רגוע אתה חושב בצורה המדויקת ביותר.

פריסה רחבה

חשוב מאוד כדי למנוע מצב של לחצים או חוסר ידע, לפרוס את זמן הלימוד לכמה שיותר זמן. ככל שתלמדו במשך תקופה ארוכה יותר כך תהיו פחות בלחץ, תספיקו יותר חומר ויהיה לכם זמן לגוון בין כל התרגילים. הקושי בלהתחיל ללמוד הרבה מראש הוא עצם הפעולה להתחיל וללמוד, ולכן זוהי ההזדמנות להכיר בעובדה שאסור להיות עצלנים. צריך לקחת את עצמכם בידיים וללמוד מבעוד מועד. ככל שתתכוננו יותר מראש כך תיגשו למבחן עם הרבה יותר ביטחון ועם הרבה יותר ידע.

מורה פרטי להוראה מתקנת במתמטיקה

כל השיטות הנ”ל אכן נכונות ועובדות אך הבעייתיות היחידה היא ביצוען. לא כל אחד יכול לעשות זאת לבד ובמיוחד תלמיד שכבר מתקשה בחומר ונמצא בפער מול הכיתה ולכן, הפעולה האולטימטיבית שניתן לעשות היא להיעזר במורה פרטי להוראה מתקנת במתמטיקה. חשוב להבין כי המורה לא רק ילמד את כל השיטות והמתודות להצלחה בתחומים האלו, הוא גם ידגים וימחיש זאת בשיעורים הפרטיים. המורה יבחן ויהיה בבקרה מלאה על תהליך ההתקדמות של התלמיד ויכוון אותו תמיד לכיוון הנכון. ההצלחה קלה יותר עם מורה פרטי.

מורה פרטי למדעים

חינוך

הוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה

פסיכולוגיה

רפואה